Zie ook: Leespraat
- DU140 (p12 Loïs (3 jaar) gaat naar een reguliere kinderopvang. Haar moeder, een pedagogisch medewerker en een ambulant begeleider vertellen over hoe dat gaat. Bij Loïs wordt Leespraat – ‘leren lezen om te leren praten’ – gebruikt om haar taal uit te breiden, maar ook om haar gedrag te ondersteunen)
- DU139 (p30 met ondersteuning van Leespraat (leren lezen gebruiken om praten te ondersteunen) kan Tycho beter vertellen over zijn leven)
- DU137 (p58 interview met Bert, 36-jarige man met Downsyndroom en schrijver van ‘De allerliefste ben jij’ en zijn begeleider over hoe mindmaps zijn gebruikt bij het schrijven om Bert te helpen zijn gedachten te ordenen en erover te communiceren)
- DU135 (p47 boekbespreking van ‘De allerliefste ben jij’. Bert, 36-jarige man met Downsyndroom, schreef met ondersteuning van een begeleider een boek over wat hem bezighoudt. De begeleider gebruikte daarbij mindmaps als visuele ondersteuning om Bert te helpen zijn gedachten te ordenen en erover te communiceren)
- DU132 (p8 gebarendeskundige legt uit waarom en hoe je met gebaren de taalontwikkeling van kinderen met Downsyndroom kunt ondersteunen. Met praktische tips)
- DU132 (p50 ervaringen van een man met Downsyndroom met video-opnames met een mobiel als ondersteuning van communicatie over wat hij meemaakt)
- DU121 (p26 ouder vertelt over 7-jarige dochter met Downsyndroom, slechthorendheid en slechtziendheid, met aandacht voor 4-handen gebaren als communicatieondersteuning)
- DU120 (p44 wetenschappelijke Update over hoe gebaren bij jonge kinderen met Downsyndroom de taalontwikkeling kunnen ondersteunen)
- DU118 (p23 bespreking van de KinderGebaren app)
- DU117 (p25 bespreking van gebaren apps)
- DU114 (p39 wetenschappelijke Update over hoe ouders, logopedisten en leerkrachten ondersteunde communicatie gebruiken in Nederland)
- DU112 (p33 wetenschappelijke Update over ondersteunde communicatie met aandacht voor de rol van gehoorverlies bij de taalontwikkeling en de prevalentie van gehoorproblemen)
- DU109 (p24 ervaringen met en informatie over communiceren met ‘Learning Together’, een ontwikkelingsprogramma voor mensen met een meervoudige (en visuele) verstandelijke beperking)
- DU108 (p14 moeder legt uit hoe zij Leespraat gebruikt in de Totale Communicatie met haar nog nauwelijks sprekende 7-jarige zoon met Downsyndroom)
- DU106 (p39 wetenschappelijke Update over hoe je de ondersteuning van taalontwikkeling zou kunnen baseren op individuele ontwikkelingsprofielen)
- DU105 (p56 bespreking van een boek met liedjes met gebaren)
- DU100 (p59 bespreking apps voor gebaren)
- DU98 (p10 ervaringsverhaal over kleuter met Downsyndroom met veel aandacht voor gebaren in de communicatie)
- DU95 (p12 uitleg over waarom gebaren de taalontwikkeling ondersteunen bij jonge kinderen met Downsyndroom en ervaringsverhaal over cursus babygebaren)
- DU94 (p11 ouders vertellen hoe zij hun 5-jarige dochter ondersteunen in de communicatieve ontwikkeling door gebaren, PECS (Picture Exchange Communication System) en Leespraat)
- DU90 (p10 deskundige en ouder verstellen over gebaren om de taalontwikkeling te ondersteunen en over hoe zij gebarenliedjes in de praktijk gebruikten)
- DU88 (p12 moeder van 2-jarige vertelt o.a. over hoe zij gebaren gebruiken)
- DU83 (p13, p16, p18 ervaringen met gebaren ter ondersteuning van taal)
- DU75 (p16 moeder van 2-jarige zoontje vertelt over haar ervaring met gebaren, Kleine Stapjes, Leespraat en Feuerstein)
- DU75 (p26 ervaringen van een man met Downsyndroom met video-opnames met een mobiel als ondersteuning van communicatie over wat hij meemaakt)
- DU73 (p47 pdf wetenschappelijke Update over Early Intervention met aandacht voor o.a. communicatieondersteuning met gebaren en met lezen)
- DU70 (p42 het gedragsfenotype van Downsyndroom, met aandacht voor o.a. de ontwikkeling van communicatie)
- DU69 (p20 uitgebreide beschrijving van ervaring met gebaren als communicatieondersteuning bij een 2-jarige jongen met Downsyndroom en slechthorendheid)
- DU67 (p38 ervaringen van een tiener met Downsyndroom met foto’s maken als ondersteuning van communicatie over wat hij meemaakt)
- DU62 (p15 informatief stuk van Sue Buckley over gebaren gebruiken als ondersteuning van het leren communiceren en het begrijpen van taal)
- DU56 (p26 ervaringen van een tiener met Downsyndroom met foto’s maken als ondersteuning van communicatie over wat hij meemaakt)
- DU55 (p25 ervaring met communicatiecomputertje. Het helpt Rick, tiener met Downsyndroom, met beter communiceren)
- DU55 (p27 pdf wetenschappelijke Update over hulpmiddelen voor mensen met een taal/spraakprobleem)
- DU53 (p45 informatief stuk over totale communicatie als manier om communicatie bij mensen met Downsyndroom te ondersteunen, met aandacht voor gebaren en de rol van de logopedist)
- DU52 (p43 7-jarige jongen met Downsyndroom op een mytylschool heeft baat bij ondersteunde communicatie)
- DU52 (p44 ervaringsverhaal over een spreekbeurt houden met ondertiteling, vanwege slecht verstaanbaar zijn)
- DU51 (p25 informatief stuk over gebaren als taalondersteuning)
- DU44 (p41 pdf wetenschappelijke Update over het stimuleren van cognitieve ontwikkeling, met aandacht voor de communicatieve ontwikkeling en voor ondersteunde communicatie door gebaren en door leren lezen)
- DU25 (p8 en p9 ervaringsverhalen over totale communicatie)
- DU25 (p44 pdf wetenschappelijke Update over de taalontwikkeling bij Downsyndroom met aandacht voor ondersteuning door gebaren)