- DU138 (p52 over hulpmiddelen voor volwassenen met Downsyndroom om meer vat te krijgen op het eigen leven in kader project ‘Eigen regie’)
- DU136 (p40 eerste resultaten van gesprekken met volwassenen met Downsyndroom en hun familie over hun wensen wat betreft meer regie krijgen over het eigen leven, in kader project ‘Eigen regie voor volwassenen met Downsyndroom)
- DU134 (p39 interview met onderzoeker over onderzoek naar de effecten van de aanpak van Academie Spelderholt, een aanbieder van opleidingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Wat levert dit op qua zelfstandigheid en werk voor de deelnemers?)
- DU125 (p30 Floor leert om met de tram naar school te gaan in een training met vrijwilligers georganiseerd door MEE in Amsterdam)
- DU121 (p34 Jimmy (10 jaar) houdt van koken en maakt samen met Hugo (9 jaar) een kookfilmpje voor ‘Chef Het Samen’)
- DU118 (p47 wetenschappelijke Update over een kwalitatief onderzoek waarin is gekeken naar hoe volwassenen met Downsyndroom hun schrijfvaardigheden gebruiken in hun dagelijkse leven en hoe lees- en schrijfvaardigheden hen helpen in zelfredzaamheid en participatie)
- DU115 (p44 wetenschappelijke Update met o.a. informatie over de ontwikkeling van zelfredzaamheid (m.n. p45-47) bij tieners en volwassenen met Downsyndroom. Wat kunnen zij op dit gebied zelf of met begeleiding? Op grond van 2014-ouderenquête)
- DU111 (p63 bespreking van boek ‘Ik wil een pizza die met de brommer komt’ met 300 voorbeelden van werkvormen gericht op het vergroten van zelfredzaamheid bij mensen met een beperking)
- DU103 (p48 kritische bespreking van promotieonderzoek ‘Growth, development and social functioning of individuals with Downsyndrome’)
- DU99 (p52 David (28 jaar) woont bij zijn ouders. Als deze een paar weken met vakantie gaan, kunnen zij David op afstand begeleiden met technologische hulpmiddelen als de mobiele telefoon. Hoe pakken zij dit aan?)
- DU96 (p37 wetenschappelijke Update, verslag van een onderzoek naar de relatie tussen kind- en gezinsgebonden factoren (waaronder de zelfredzaamheid van het kind) en participatie aan alledaagse vaardigheden bij kinderen met Downsyndroom)
- DU96 (p41 wetenschappelijke Update. Onderzoek op basis van SDS ouderenquêtes naar de vaardigheden die kinderen met Downsyndroom ontwikkelen en naar de factoren (zoals schooltype, Early Intervention in de jonge jaren, thuis werken aan schoolse vaardigheden etc.) die daarop van invloed zijn, met o.a. ook aandacht voor zelfredzaamheid (m.n. p49 en 51))
- DU94 (p27 beschouwing over het zo zelfstandig mogelijk maken van jonge mensen met Downsyndroom in de transitie naar volwassenheid)
- DU94 (p37 wetenschappelijke Update (op grond van 2009-ouderenquête) over o.a. de mate waarin ouders Early Intervention inzetten en het effect hiervan op vroegkinderlijke ontwikkeling en op de schoolgang van het kind, tevens een overzicht van leeftijd waarop welk percentage van kinderen met Downsyndroom mijlpalen in de vroege ontwikkeling bereikt)
- DU93 (p30 beschouwing over telezorg, begeleiding op afstand door technologische hulpmiddelen)
- DU90 (p46 wetenschappelijke Update, verslag van een onderzoek naar de relatie tussen zelfredzaamheid en participatie aan alledaagse vaardigheden bij kinderen met Downsyndroom)
- DU90 (p54 informatief stuk over seksuele voorlichting: meisjes voorbereiden op en begeleiden bij menstruatie)
- DU83 (p20 hoe David (24 jaar) leert om met vakantie met zijn ouders in zijn eentje erop te trekken om te wandelen of zelf met de bus ergens heen te gaan)
- DU80 (p37 wetenschappelijke Update over het effect van schooltype op de ontwikkeling van vaardigheden (lezen, rekenen, schrijven, computervaardigheden, taal en zelfredzaamheid) van kinderen met Downsyndroom, inclusief een overzicht van de mate waarin kinderen deze vaardigheden hebben geleerd)
- DU79 (p18 tips voor aanpassingen van sluitingen in kleding, zodat kinderen niet afhankelijk zijn van anderen bij aan- en uitkleden vanwege te kleine friemelknoopjes etc.)
- DU78 (p24 uitgebreide bespreking van een SDS dvd ‘Settling Down’ over diverse woonvormen voor jongvolwassenen met Downsyndroom en de voorbereiding op uit huis gaan)
- DU78 (p41 wetenschappelijke Update over de ontwikkeling van adaptieve vaardigheden bij kinderen met Downsyndroom)
- DU77 (p28 pleidooi om je kind thuis te ondersteunen in het aanleren van zelfredzaamheid als voorbereiding op het straks uit huis gaan)
- DU72 (p30 hoe David (22 jaar) stap voor stap leert om alleen thuis te zijn zonder zijn ouders)
- DU71 (p27 pdf wetenschappelijke Update, literatuurstudie over onderwijsintegratie van kinderen met Downsyndroom, met informatie over de effecten op de ontwikkeling van regulier versus speciaal onderwijs, met ook aandacht voor zelfredzaamheid)
- DU63 (p34 bespreking van video over zelfredzaamheid stimuleren bij volwassenen in Italië)
- DU49 (p32 artikel over het werken aan zelfstandigheid bij een 16 jarige jongen met Downsyndroom met aandacht voor o.a. gebruiken van OV)
- DU45 (p43 hoe David (15 jaar) steeds zelfstandiger leert fietsen en leert reizen met OV)
- DU34 (p30 stuk over leren omgaan met persoonlijke hygiëne, ook in verband met menstruatie)
- DU22 (p29 pdf wetenschappelijke Update over het functioneren en de zelfstandigheid van tieners met Downsyndroom)
Zelfredzaamheid