Zie ook: Voortgezet onderwijs, Zelfredzaamheid, Openbaar vervoer, Werken, Wonen, Seksualiteit en Psychosociale ontwikkeling
- DU132 (p31 bespreking van materiaal van de SDS speciaal ontwikkeld voor tieners met Downsyndroom en/of voor het in gesprek gaan met deze tieners)
- DU132 (p32 verslag over ervaringen met een organisatie die helpt veilig daten te organiseren voor mensen met een verstandelijke beperking)
- DU130 (p53 uitleg over nieuw project ‘eigen regie jongvolwassenen’)
- DU130 (p17, 18, 24, 29 special met een viertal artikelen over (alsnog) leren lezen m.b.v. Leespraat bij tieners en jongvolwassenen met Downsyndroom)
- DU127 (p39 kinderarts vertelt over vermoeidheid bij tieners met Downsyndroom: oorzaken en wat kun je eraan doen)
- DU126 (p8 hoe leer je kinderen/tieners met Downsyndroom over grenzen, hun lichaam en seksualiteit. Informatief stuk)
- DU126 (p11 met het seksganzenbord kun je op een informele manier met tieners en volwassenen met een verstandelijke beperking in gesprek over seksualiteit)
- DU126 (p32 hoe om te gaan met seksualiteit bij tieners met Downsyndroom en een ernstige meervoudige beperking)
- DU125 (p30 Floor leert om met de tram naar school te gaan in een training met vrijwilligers georganiseerd door MEE in Amsterdam)
- DU125 (p54 uitleg over kaartspel aan de hand waarvan je met tieners met Downsyndroom zelf kan praten over identiteitsontwikkeling)
- DU124 (p10, 12, 16, 18, 20, 24, 26 Special over de overgang van speciaal onderwijs naar werk/dagbesteding met een inleidende tekst en vervolgens zes interviews met ouders en directeur, leerkrachten en/of begeleiders, met speciale aandacht voor de kwestie tot welke leeftijd een leerling met Downsyndroom recht op onderwijs heeft)
- DU124 (p28 wetenschappelijke Update met een juridische analyse over de vraag tot welke leeftijd leerlingen met een verstandelijke beperking recht op onderwijs hebben, op grond van Nederlandse wetgeving en internationale verdragen)
- DU124 (p46 uitleg over SDS-project speciaal voor tieners met Downsyndroom)
- DU119 (p24 uitleg over het SDS-project voor tieners. Met portretten op grond van gesprekken met een aantal tieners met Downsyndroom)
- DU119 (p40 wetenschappelijke Update over allerlei aspecten van de psychosociale ontwikkeling van kinderen, tieners en volwassenen met Downsyndroom, ook in hoeverre zijn de mensen zich bewust van hun Downsyndroom en hoe voelen zij zich hierover, onderzoek op grond van 2014-ouderenquête)
- DU118 (p40 wetenschappelijke Update over de kwaliteit van leven van mensen met Downsyndroom volgens mensen met Downsyndroom zelf)
- DU118 (p47 wetenschappelijke Update over een kwalitatief onderzoek waarin is gekeken naar hoe volwassenen met Downsyndroom hun schrijfvaardigheden gebruiken in hun dagelijkse leven en hoe lees- en schrijfvaardigheden hen helpen in zelfredzaamheid en participatie)
- DU115 (p44 wetenschappelijke Update met informatie over de ontwikkeling van zelfredzaamheid, taalontwikkeling, schoolse vaardigheden en computervaardigheden bij tieners en volwassenen met Downsyndroom. Wat kunnen zij op dit gebied zelf of met begeleiding? Op grond van 2014-ouderenquête)
- DU108 (p6 Bespreking van brochure ‘Downsyndroom en sociale veiligheid’, boekje met informatie over seksuele opvoeding)
- DU107 (p12, p15, p16, p19, p20, p22, p24 en p26. Special over tieners met Downsyndroom. Acht artikelen over diverse thema’s die belangrijk zijn op deze leeftijd)
- DU107 (p32 Hoe ga je in gesprek met je tiener/ volwassen kind met Downsyndroom over een eventuele kinderwens?)
- DU103 (p48 kritische bespreking van promotieonderzoek ‘Growth, development and social functioning of individuals with Downsyndrome’)
- DU99 (p52 David (28 jaar) woont bij zijn ouders. Als deze een paar weken met vakantie gaan, kunnen zij David op afstand begeleiden met technologische hulpmiddelen als de mobiele telefoon. Hoe pakken zij dit aan?)
- DU98 (p24 met een groepje tieners een weekend naar een bungalowpark, goed voor de sociale contacten)
- DU95 (p28 interview met de schrijvers van ‘Hoezo Down?!’ Boek met en over jongeren met Downsyndroom)
- DU94 (p27 beschouwing over het zo zelfstandig mogelijk maken van jonge mensen met Downsyndroom in de transitie naar volwassenheid)
- DU94 (p54 informatief stuk over een eventuele kinderwens en hoe erover te praten met je (tiener of volwassen) kind met Downsyndroom)
- DU93 (p20 11-jarige jongen leert reizen met de tram)
- DU93 (p56 informatief stuk over seksuele voorlichting: bouwen aan een relatie)
- DU92 (p6 met de kinderwenskoffer kun je in gesprek met mensen met een verstandelijke beperking over een eventuele kinderwens)
- DU92 (p54 informatief stuk over seksuele voorlichting: over veilig vrijen en je veilig voelen met een ander)
- DU91 (p54 informatief stuk over seksuele voorlichting: over de omgang met lustgevoelens en masturbatie)
- DU90 (p54 informatief stuk over seksuele voorlichting: meisjes voorbereiden op en begeleiden bij menstruatie)
- DU88 (p40, 43 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres, met aandacht voor de geestelijke gezondheid van adolescenten en volwassenen met Downsyndroom en aandacht voor kwaliteit van leven)
- DU83 (p20 hoe David (24 jaar) leert om met vakantie met zijn ouders in zijn eentje erop te trekken om te wandelen of zelf met de bus ergens heen te gaan)
- DU78 (p24 uitgebreide bespreking van een SDS dvd ‘Settling Down’ over diverse woonvormen voor jongvolwassenen met Downsyndroom en de voorbereiding op uit huis gaan)
- DU77 (p28 pleidooi om je kind thuis te ondersteunen in het aanleren van zelfredzaamheid als voorbereiding op het straks uit huis gaan)
- DU74 (p20 rubriek voor en door jongeren met Downsyndroom)
- DU73 (p32 rubriek voor en door jongeren met Downsyndroom)
- DU72 (p26 rubriek van en door jongeren met Downsyndroom)
- DU72 (p30 hoe David (22 jaar) stap voor stap leert om alleen thuis te zijn zonder zijn ouders)
- DU71 (p18 reportage over een maatjesproject voor tieners met Downsyndroom)
- DU71 (p20 rubriek van en door jongeren met Downsyndroom)
- DU70 (p28 rubriek van en door jongeren met Downsyndroom)
- DU70 (p34 beschouwing over relaties van mensen met Downsyndroom. Waarom voelen ze zich niet altijd aangetrokken tot anderen met een beperking. Hoe kun je hiermee omgaan?)
- DU63 (p34 bespreking van video over zelfredzaamheid stimuleren bij volwassenen in Italië)
- DU62 (p31 afwegingen van een ouderpaar bij sterilisatie van 16-jarige zoon)
- DU60 (p39 verslag van een tienerweekend voor tieners met Downsyndroom)
- DU59 (p28 vier informatieve stukken over seksualiteit en relaties: Voorlichting, begin er vroeg mee. Relaties. Met ook informatie over hoe je kunt omgaan met een wens tot ouderschap)
- DU54 (p16 Michelle (10 jaar) zit in groep 6 en begint te puberen)
- DU53 (p60 bespreking van indrukwekkende film ‘A proposito di sentimenti, in het Engels ondertiteld als ‘Something about feelings’ over gevoelens en zelfbeeld van volwassenen met DS)
- DU49 (p32 artikel over het werken aan zelfstandigheid bij een 16 jarige jongen met Downsyndroom met aandacht voor o.a. gebruiken van OV)
- DU45 (p43 hoe David (15 jaar) steeds zelfstandiger leert fietsen en leert reizen met OV)
- DU36 (p41 beschouwing van een moeder van een 12-jarige zoon over seksualiteit en (toekomstige) relaties)
- DU34 (p30 stuk over leren omgaan met persoonlijke hygiëne, ook in verband met menstruatie)
- DU34 (p48 uitwisselingen op internet over seksualiteit, menstruatie en anticonceptie bij Downsyndroom))
- DU22 (p29 pdf wetenschappelijke Update over het functioneren en de zelfstandigheid van tieners met Downsyndroom)
- DU22 (p35 pdf wetenschappelijke Update over contraceptie en seksualiteit bij vrouwen met Downsyndroom)