- DU120 (p8 uitgebreide informatie over en ervaringen met de inzet van ergotherapie bij kinderen met Downsyndroom en spraak-taalproblemen)
- DU120 (p44 wetenschappelijke Update over hoe gebaren bij jonge kinderen met Downsyndroom de taalontwikkeling kunnen ondersteunen)
- DU115 (p47 wetenschappelijke Update met o.a. informatie over spraakontwikkeling bij tieners en volwassenen met Downsyndroom op grond van 2014-ouderenquête en vergelijking met de literatuur)
- DU112 (p33 wetenschappelijke Update over ondersteunde communicatie met aandacht voor de rol van gehoorverlies bij de taalontwikkeling en de prevalentie van gehoorproblemen)
- DU111 (p59 bespreking van een onderzoek waaruit blijkt dat voorlezen bij kinderen in het eerste levensjaar (niet Downsyndroom-specifiek) de taalontwikkeling stimuleert)
- DU108 (p14 moeder legt uit hoe zij Leespraat gebruikt in de Totale Communicatie met haar nog nauwelijks sprekende 7-jarige zoon met Downsyndroom)
- DU108 (p55 bespreking van een onderzoek (niet Downsyndroom-specifiek) waaruit komt dat de taalontwikkeling van baby’s sneller gaat als ouders positief reageren op hun gebrabbel)
- DU107 (p54 bespreking van een onderzoek (niet Downsyndroom-specifiek) waaruit blijkt dat praten tegen baby’s met overdreven klanken (zoals volwassenen vaak doen) hun brein voorbereidt op de motorische bewegingen voor spraak)
- DU106 (p39 wetenschappelijke Update over hoe je de ondersteuning van taalontwikkeling zou kunnen baseren op individuele ontwikkelingsprofielen)
- DU106 (p54 bespreking van onderzoek (niet Downsyndroom-specifiek) waaruit blijkt dat veel praten tegen een baby diens taalontwikkeling stimuleert)
- DU105 (p54 bespreking van onderzoek (niet Downsyndroom-specifiek) waaruit blijkt dat zowel spraak als taalbegrip zowel links als rechts in de hersenen ontstaan)
- DU100 (p41 wetenschappelijke Update. Downsyndroom, logopedie en de PROMPT-methode, een methode gericht op manuele manipulatie van de spraakbewegingen bij articulatiestoornissen)
- DU96 (p41 wetenschappelijke Update. Onderzoek op basis van SDS ouderenquêtes naar de vaardigheden die kinderen met Downsyndroom ontwikkelen en naar de factoren (zoals schooltype, Early Intervention in de jonge jaren, thuis werken aan schoolse vaardigheden etc.) die daarop van invloed zijn, met o.a. ook aandacht voor spraakontwikkeling. Wat kunnen de kinderen op dit gebied?)
- DU88 (p41 wetenschappelijke Update over het Wereld Downsyndroom Congres met bij de presentaties aandacht voor o.a. taalontwikkeling)
- DU80 (p52 wetenschappelijke Update over het effect van schooltype op de ontwikkeling van vaardigheden van kinderen met Downsyndroom, met o.a. aandacht voor de spraakontwikkeling. Wat kunnen de kinderen op dit gebied?)
- DU78 (p45 wetenschappelijke Update over het Wereld Downsyndroom Congres met bij de presentaties aandacht voor o.a. taalontwikkeling, ook p47, 49, 50 en 51)
- DU70 (p44 pdf wetenschappelijke Update over de specificiteit van Downsyndroom met aandacht voor o.a. de taalontwikkeling)
- DU53 (p37 wetenschappelijke Update over de taalontwikkeling bij Downsyndroom)
- DU53 (p43 twee logopedisten met veel kennis over dysfatische ontwikkeling plaatsen kritische kanttekeningen bij de internationale onderzoeken naar taalontwikkeling bij Downsyndroom)
- DU46 (p37 orthopedagoog en logopedist Etta Wilken geeft informatie over het stimuleren van de taalontwikkeling (en de mondmotoriek) bij jonge kinderen met Downsyndroom)
- DU44 (p41 pdf wetenschappelijke Update over het stimuleren van cognitieve ontwikkeling, met aandacht voor de taalontwikkeling)
- DU43 (p45 pdf wetenschappelijke Update over de taalontwikkeling bij Downsyndroom)
- DU41 (p49 het tegen zichzelf praten van veel jonge mensen met Downsyndroom heeft een positieve functie en vormt meestal geen probleem; hoe ga je om met situaties waarin dit wel een probleem vormt?)
- DU40 (p19 logopedist geeft uitleg over dysfatische ontwikkeling bij Downsyndroom (specifieke spraak-taalproblemen), de behandeling ervan, met aandacht voor met name vroegtijdig leren lezen om de taalontwikkeling te ondersteunen)
- DU25 (p36 pdf wetenschappelijke Update met meerdere artikelen over de taalontwikkeling bij Downsyndroom)
- DU21 (p20 orthopedagoog en logopedist Etta Wilken geeft lezing over logopedie bij Downsyndroom)
- DU21 (p42 pdf wetenschappelijke Update over de taalontwikkeling bij Downsyndroom)
- DU16 (p4 verslag over lezing door Moira Pieterse over Early Intervention en in het bijzonder over de stimulering van taalontwikkeling)
Taalontwikkeling