Zie voor alle vragen over onderwijs ook: Leidraad onderwijs
Onderzoek naar onderwijs (o.a. effect van inclusief onderwijs)
- DU135 (p42 wetenschappelijke Update over onderzoek in het regulier onderwijs naar het effect van poppen met Downsyndroom op de acceptatie van Downsyndroom door andere kinderen)
- DU135 (p43 kader in de wetenschappelijke Update met daarin informatie over het aantal kinderen met Downsyndroom in het regulier onderwijs (getallen voor alle jaren van 1983-2019) en het percentage van alle kinderen met Downsyndroom in de leeftijd 5-13 jaar dat naar een reguliere school gaat)
- DU134 (p7 korte bespreking van onderzoek naar sociale inclusie van kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs)
- DU134 (p39 interview met onderzoeker over onderzoek naar de effecten van de aanpak van Academie Spelderholt, een aanbieder van opleidingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Wat levert dit op qua zelfstandigheid en werk voor de deelnemers? Wat zijn de factoren die betaald werk moeilijk kunnen maken? Wat zijn de effecten voor ouders en broers/zussen?)
- DU132 (p39 wetenschappelijke Update over een onderzoek naar de ondersteuningsbehoeften van ouders van leerlingen met Downsyndroom in het regulier onderwijs)
- DU124 (p28 wetenschappelijke Update met een juridische analyse over de vraag tot welke leeftijd leerlingen met een verstandelijke beperking recht op onderwijs hebben, op grond van Nederlandse wetgeving en internationale verdragen)
- DU123 (p7 korte bespreking van onderzoek van Kohnstamm Instituut en Oberon naar onderwijs aan kinderen met Downsyndroom)
- DU123 (p42 wetenschappelijke Update over een praktijkgericht onderzoek over het belang van het stimuleren van de cognitieve vaardigheden van leerlingen met Downsyndroom binnen het voortgezet speciaal onderwijs; plus p48 interview met de onderzoeker)
- DU119 (p60 bespreking van een onderzoek naar Passend Onderwijs waaruit blijkt dat de keuzevrijheid van ouders onvoldoende is door gebrekkige voorlichting vanuit het onderwijs en door weigeringen van (reguliere) scholen om leerlingen met een beperking te plaatsen)
- DU118 (p60 bespreking van een meta-analyse naar de effecten van reguliere plaatsing van leerlingen met ‘speciale onderwijskundige behoeften’ op het leren van andere kinderen in de klas)
- DU115 (p44 wetenschappelijke Update op grond van 2014-ouderenquête, over de mate waarin jongvolwassenen met Downsyndroom vaardigheden hebben ontwikkeld wat betreft zelfredzaamheid, taal, schoolse vaardigheden en computervaardigheden; analyse van verschillen tussen generaties en verschillen per schooltype)
- DU113 (p40 wetenschappelijke Update. Onderzoek naar de ideeën en ervaringen van reguliere basisscholen met de integratie van leerlingen met Downsyndroom)
- DU111 (p35 wetenschappelijke Update op grond van 2014-ouderenquête, met een analyse van welke factoren (m.n. schooltype) de vooruitgang tussen 2009 (eerste enquête) en 2014 (follow-up) in schoolse vaardigheden hebben bepaald)
- DU110 (p35 wetenschappelijke Update op grond van 2009- en 2014-ouderenquête, met een analyse van de effecten van Early Intervention, ‘leren lezen om te leren praten’ (Leespraat) en logopedie in de jonge jaren op de latere schoolgang (regulier of speciaal) en op de ontwikkeling van de kinderen tussen 2009 en 2014)
- DU109 (p37 wetenschappelijke Update. Overzichtsartikel over inclusief onderwijs voor kinderen met Downsyndroom. Met informatie over aantal en percentage in het regulier onderwijs tussen 1985 en 2015, effecten van reguliere plaatsing op de ontwikkeling, etc.)
- DU104 (p37 wetenschappelijke Update over het gunstige effect van reguliere schoolgang op het leren lezen)
- DU96 (p41 wetenschappelijke Update (op grond van 2009-ouderenquête) over het effect van m.n. schooltype op de ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom)
- DU95 (p37 wetenschappelijke Update. Onderzoek op basis van SDS ouderenquêtes met een analyse van de effecten van o.a. Early Intervention en ‘leren lezen om te leren praten’ (Leespraat) op de latere schoolgang)
- DU94 (p37 wetenschappelijke Update (op grond van 2009-ouderenquête) over o.a. de mate waarin ouders Early Intervention inzetten en het effect hiervan op vroegkinderlijke ontwikkeling en op de schoolgang van het kind)
- DU88 (p42 wetenschappelijke Update over het Wereld Downsyndroom Congres met bij de presentaties aandacht voor o.a. onderwijs)
- DU80 (p6 samenvatting van de conclusies uit de wetenschappelijke Update van DU80 (onderzoek naar de effecten van schooltype op de ontwikkeling))
- DU80 (p37 wetenschappelijke Update over het effect van schooltype op de ontwikkeling van vaardigheden (lezen, rekenen, schrijven, computervaardigheden, taal en zelfredzaamheid) van kinderen met Downsyndroom)
- DU79 (p46 wetenschappelijke Update, onderzoek naar de ervaringen van ouders van kinderen met Downsyndroom in regulier en speciaal onderwijs, met ook info over aantal en percentage in het regulier onderwijs)
- DU79 (p7 samenvatting van de wetenschappelijke Update over de kwaliteit van het ZML-onderwijs)
- DU79 (p40 wetenschappelijke Update met een analyse van de kwaliteit van het onderwijs voor Zeer Moeilijk Lerenden op grond van de inspectierapporten over de scholen)
- DU78 (p53 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres met o.a. aandacht voor inclusief onderwijs in de VS)
- DU76 (p37 wetenschappelijke Update over de demografie van Downsyndroom met o.a. informatie over het aantal en het percentage kinderen met Downsyndroom in het regulier)
- Special74 (p1 over de grenzen van integratie. Onderzoek naar waarom kinderen met Downsyndroom kunnen vastlopen in het regulier onderwijs met adviezen (p22 e.v.) hoe je dat zou kunnen proberen te voorkomen)
- DU71 (p27 pdf wetenschappelijke Update, literatuurstudie over onderwijsintegratie van kinderen met Downsyndroom, met informatie over de effecten op de ontwikkeling van regulier versus speciaal onderwijs, informatie over sociale integratie in het regulier onderwijs en informatie over succesfactoren en redenen waarom integratie kan vastlopen)
- DU68 (p43 pdf wetenschappelijke Update. Onderzoek naar ervaringen van ouders met leerlinggebonden financiering en de toegankelijkheid van het reguliere onderwijs)
- DU68 (p47 pdf, Verenigd Koninkrijk, wetenschappelijke Update (p5 van de eigen nummering van de Update), onderzoek onder ouders van kinderen met Downsyndroom naar ervaringen met inclusief onderwijs in het Verenigd Koninkrijk)
- DU65 (p44 wetenschappelijke Update over een evaluatieonderzoek naar hoe de film ‘Down Ahead’ over onderwijsintegratie in het voortgezet onderwijs wordt ervaren door studenten aan opleidingen voor tweedegraadsleerkrachten en door deskundigen)
- DU63 (p51 pdf Wetenschappelijke Update over inclusief onderwijs in Italië)
- DU60 (p10 SDS voorziet de Tweede Kamer van informatie over onderwijsintegratie. Onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk en andere landen laat voordelen zien van reguliere onderwijsplaatsing voor de ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom)
- DU59 (p43 wetenschappelijke Update over het onderzoek ‘Een Wankel Evenwicht’ naar factoren die inclusie bemoeilijken of vergemakkelijken)
- Special55 (p1 Wereld van Verschil. Onderzoek naar hoe in de praktijk de sociale integratie van leerlingen in het regulier onderwijs wordt ondersteund. Met adviezen)
- DU52 (p27 pdf wetenschappelijke Update over een baanbrekend Engels onderzoek waaruit blijkt dat (qua leerpotentie vergelijkbare) leerlingen met Downsyndroom meer ontwikkeling laten zien in regulier dan in speciaal onderwijs wat betreft gesproken taal, lezen, schrijven, rekenen, één maatstaf voor gedrag, sociale contacten buiten de school en sociale onafhankelijkheid. Enige nadeel is dat reguliere scholen aan tieners met Downsyndroom minder gelegenheid bieden voor wederkerige vriendschappen met andere tieners met een verstandelijke beperking)
- DU45 (p53 pdf, België, wetenschappelijke Update, inclusief onderwijs in Vlaanderen)
- DU31 (p45 pdf wetenschappelijke Update over kinderen met een verstandelijke belemmering in het reguliere onderwijs. Het perspectief van de ouders. Motieven en ervaringen. Een kwalitatief onderzoek a.d.h.v. interviews met de ouders)
- DU29 (p45 pdf wetenschappelijke Update, Aanpassingen aan het curriculum – inbouwen van verschillende onderwijskundige behoeften in reguliere schoolklassen)
- DU26 (p54 pdf wetenschappelijke Update, toelichting op het weinige dat er in die tijd bekend was over regulier vervolgonderwijs voor leerlingen met Downsyndroom)
- DU24 (p40 wetenschappelijke Update met een uitgeschreven verslag van de presentatie over inclusie in onderwijs en werk die prof. Lou Brown hield tijdens het Wereld Downsyndroom Congres)
Rechten, visie en beleid t.a.v. (inclusief) onderwijs
- DU134 (p6 Europees Comité voor Sociale Rechten oordeelt dat België te weinig doet om onderwijs inclusief te maken)
- DU133 (p63 bespreking van een uitgave van Defence for Children over onderwijsinclusie bekeken vanuit een kinderrechtenkader)
- DU131 (p6 Onderwijsraad adviseert de regering om richting een inclusief onderwijssysteem te werken)
- DU128 (p7 internationale kinderrechtenorganisatie Defence for Children heeft een telefonische helpdesk voor juridische adviezen over passend onderwijs)
- DU127 (p32 Fatima Ouahou richt de stichting Malak op en strijdt samen met de oudergroep LeerZaamAmsterdam en raadsleden van met name BIJ1 Amsterdam tegen discriminatie van kinderen met een beperking in het onderwijs)
- DU127 (p57 experts komen op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bij elkaar om te praten over het belang van inclusief onderwijs en welke stappen we moeten zetten om inclusief onderwijs in Nederland te realiseren. College voor de Rechten van de Mens roept op om discriminatie in het onderwijs op grond van handicap te melden, plus uitleg hoe je dat doet)
- DU126 (p7 recht op onderwijs na 18de verjaardag – antwoord van de minister)
- DU124 (p28 wetenschappelijke Update met een juridische analyse over de vraag tot welke leeftijd leerlingen met een verstandelijke beperking recht op onderwijs hebben, op grond van Nederlandse wetgeving en internationale verdragen)
- DU124 (p10, 12, 16, 18, 20, 24, 26 Special over de overgang van speciaal onderwijs naar werk/dagbesteding met een inleidende tekst en vervolgens zes interviews met ouders en directeur, leerkrachten en/of begeleiders, met speciale aandacht voor de kwestie tot welke leeftijd een leerling met Downsyndroom recht op onderwijs heeft)
- DU123 (p27 College voor de Rechten van de Mens tikt schoolbestuur in Amsterdam op de vingers voor ongeoorloofde discriminatie van kinderen met Downsyndroom)
- DU119 (p60 bespreking van een onderzoek naar Passend Onderwijs waaruit blijkt dat de keuzevrijheid van ouders onvoldoende is door gebrekkige voorlichting vanuit het onderwijs en door weigeringen van (reguliere) scholen om leerlingen met een beperking te plaatsen)
- DU118 (p8 interviews – n.a.v. uitspraak van Commissie voor de Rechten van de Mens dat de verwijdering van een reguliere school van een leerling met Downsyndroom geen discriminatie was – met In1school en met de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) over inclusief onderwijs als onderdeel van de mensenrechten, met aandacht voor de consequenties van het inmiddels door Nederland geratificeerde VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking)
- DU109 (p18 reportage over een basisschool in Gorinchem die inclusief onderwijs wil bieden, inclusief interview met Piet Vogel van een Expertisecentrum dat deze ontwikkeling op scholen in de regio ondersteunt)
- DU101 (p16 interview met Fons Dingelstad, directeur van de Directie Jeugd, Onderwijs en Zorg van het Ministerie van OCW, over Passend Onderwijs en het streven naar meer inclusie in het onderwijs)
- DU96 (p22 rechter oordeelt dat Praktijkschool jongen met Downsyndroom niet had mogen weigeren)
- DU93 (p8 uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling en daarna van de rechter dat Praktijkschool ten onrechte een leerling met Downsyndroom weigerde toe te laten)
- DU93 (p26 interview met voorzitter van het College van Bestuur van Kopwerk, een scholengroep die inclusief onderwijs wil realiseren en een reportage over een van de scholen met twee leerlingen met Downsyndroom)
- DU90 (p61 DU93 uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling dat Praktijkschool ten onrechte een leerling met Downsyndroom weigerde toe te laten)
- DU88 (p28 Koen (9 jaar) wordt tegen de wil van zijn ouders en ondanks beroepsprocedures van een reguliere school verwijderd)
- DU75 (p51 rapportage ‘Rights of People with Intellectual Disabilities’ concludeert dat Nederland tekort schiet wat betreft de toegang tot arbeid en inclusief onderwijs voor mensen met een beperking)
- DU74 (p6 beschouwing vanuit SDS over de te zwakke positie van ouders van kinderen met een beperking in het Nederlandse onderwijssysteem)
- DU72 (p6 kritische beschouwing vanuit de SDS over de ‘zorgplicht’ van scholen. Ouder blijven een zwakke rechtspositie hebben ten opzichte van de school)
- DU69 (p54 uitspraak in kort geding: reguliere school in Ridderkerk mag kind met Downsyndroom niet verwijderen van de rechter)
- DU60 (p10 SDS voorziet de Tweede Kamer van informatie over onderwijsintegratie. Onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk en andere landen laat voordelen zien van reguliere onderwijsplaatsing voor de ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom)
- DU59 (p40 Italië, ervaring met inclusief onderwijs in Italië)
- DU57 (p22 discussie over speciale of reguliere school voor kinderen met Downsyndroom, standpunt van de SDS en (kritische) reacties hierover van verschillende ouders)
- DU55 (p37 pdf standpunt SDS over onderwijs en over prenatale screening)
- DU53 (p5 standpunt SDS over onderwijs voor kinderen met Downsyndroom)
- DU53 (p7 ervaringen met en beleid t.a.v. inclusief onderwijs in het Verenigd Koninkrijk)
- DU53 (p20 ervaringen met en beleid t.a.v. inclusief onderwijs in Londen)
- DU50 (p6 Inspectierapport uit 1999 oordeelt: ‘Leerstof driekwart ZML-scholen onvoldoende’)
- DU47 (p33 bespreking van onderwijsinspectierapport uit 1999 waarin de inspectie kritiek geeft op het leeraanbod binnen het ZML)
- DU46 (p13 bij de Vierde Europese Downsyndroom Conferentie wordt stilgestaan bij het beleid t.a.v. onderwijsintegratie in diverse Europese landen)
- DU46 (p15 kritische beschouwing over een informatieve brochure vanuit het ZML-onderwijs)
- DU45 (p16 uitleg over het Rugzakbeleid in het onderwijs (inmiddels opgevolgd door Passend Onderwijs))
- DU45 (p18 commentaar vanuit de SDS op het Rugzakbeleid in het onderwijs (inmiddels opgevolgd door Passend Onderwijs))
- DU45 (p53 pdf, België, wetenschappelijke Update, inclusief onderwijs in Vlaanderen)
- DU45 (p35 The State of the World’s Children 1999 van Unicef roept op tot recht op onderwijs voor alle kinderen)
- DU44 (p14 In 1989 hebben de Verenigde Naties de Rechten van het Kind vastgesteld waaronder het recht op onderwijs. In Nederland heeft niet ieder kind met een beperking recht op onderwijs in de praktijk)
- DU44 (p16 Zuid-Afrika, wetgeving voor inclusief onderwijs in Zuid-Afrika is vooruitstrevend)
- DU41 (p39 SDS geeft argumenten voor de keuze voor een reguliere schoolplaatsing)
- DU40 (p40 artikel over integratie van mensen met een verstandelijke beperking in de VS, met aandacht voor hoe onderwijsintegratie er is vorm gegeven)
- DU38 (p10 verhaal over hoe onderwijsintegratie in de VS tot stand is gekomen)
- DU38 (p27 argumenten voor reguliere schoolkeuze, en hoe pak je de overgang naar groep 3 aan)
- DU38 (p5 voortgezet onderwijs school voor moeilijk lerende kinderen (vergelijkbaar met huidige praktijkschool) weigert (voldoende leerbaar) kind met Downsyndroom puur op grond van de uiterlijke kenmerken van Downsyndroom)
- DU37 (p24 commentaar van SDS en andere ouderorganisaties op de plannen voor de Rugzak in het onderwijs (inmiddels opgevolgd door Passend Onderwijs))
- DU36 (p39 ouders van Hendrika (8 jaar) moeten veel strijd leveren om hun kind te mogen laten doorstromen van speciaal dagverblijf naar school voor ZML. Daar gaat het goed met haar)
- DU24 (p40 wetenschappelijke Update met een uitgeschreven verslag van de presentatie over inclusie in onderwijs en werk die prof. Lou Brown hield tijdens het Wereld Downsyndroom Congres)
- DU26 (p27 beschouwing van de directeur van een reguliere basisschool – tevens vader van een 5-jarige dochter met Downsyndroom – over het toelatingsbeleid van de school)
- DU25 (p22 leerkracht van het speciaal onderwijs krijgt zelf kind met Downsyndroom. Zij vertelt hoe zeer dit haar houding ten opzichte van onderwijs en ouders heeft veranderd)
Informatieve stukken over specifieke aspecten van onderwijs
- DU136 (p39 bespreking van SDS-checklist voor reguliere scholen. Doel is om signalen te herkennen van beginnende problemen met het functioneren van leerling of van het begeleidingsteam, zodat er kan worden gezocht naar oplossingen voordat het uitgroeit tot een groot probleem)
- DU134 (p54 advertentie voor en ervaringsverhalen over web-app ‘Schriftje’, een hulpmiddel voor de communicatie tussen school, hulpverleners en ouders)
- DU126 (p30 Hoe vertel je over Downsyndroom in de reguliere klas? Bespreking van een website die hierbij kan helpen)
- DU121 (p20 ondersteuning en financiën voor nog niet zindelijk kind op regulier onderwijs, ervaring en informatie)
- DU106 (p28 spelbegeleider vertelt hoe zij meisje met Downsyndroom (inmiddels in groep 8) op een reguliere basisschool heeft ondersteund met leren samenspelen op het plein)
- DU102 (p49 reportage over hoe Leespraat op de reguliere basisschool en thuis wordt ingezet bij Indy, een 9-jarige leerling met Downsyndroom)
- DU99 (p46 reportage over hoe Leespraat wordt ingezet op de Christoffelschool, een ZML-school in Didam)
- DU99 (p50 informatief artikel van de ontwerper van Leespraat over de achterliggende ideeën en wat dit betekent voor toepassingen in (speciaal) onderwijs)
- DU98 (p52 gedragsspecialist legt uit hoe zij met een stapsgewijze aanpak een 9-jarige jongen met Downsyndroom op een reguliere basisschool heeft geholpen om over zijn angst voor balspelen en voor fietsen af te komen)
- DU88 (p51 over het creëren van een ‘circle of friends’, het doelgericht organiseren van een netwerk)
- DU85 (p37 tips voor het aanleren van zelfstandig werken in de klas)
- DU76 (p36 wat vertellen we over Downsyndroom aan klasgenoten op een reguliere school?)
- DU75 (p44 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat. Hoe kun je Leespraat op school inzetten?)
- Special74 (p1 over de grenzen van integratie. Onderzoek naar waarom kinderen met Downsyndroom kunnen vastlopen in het regulier onderwijs met adviezen (p22 e.v.) hoe je dat zou kunnen proberen te voorkomen)
- DU66 (p18 over hoe met video-opnames zichtbaar kon worden gemaakt dat een meisje met Downsyndroom op school aangeleerde hulpeloosheid liet zien)
- DU65 (p24 orthopedagoog legt uit hoe gedragsproblemen vaak voortkomen uit communicatieve beperkingen. Zij laat zien hoe je met video-observaties inzicht hierin kunt krijgen en het kind daardoor beter kunt begeleiden)
- Special58 (p1 Leren Samen Leven. Adviezen over het bevorderen van sociale integratie op school https://downsyndroom.nl/wp-content/uploads/2023/01/LSL2.pdf)
- DU57 (p51, slechtziendheid in de klas, adviezen voor het onderwijs, deskundige vertelt)
- Special55 (p1 Wereld van Verschil. Onderzoek naar hoe in de praktijk de sociale integratie van leerlingen in het regulier onderwijs wordt ondersteund. Met adviezen)
- DU38 (p27 argumenten voor reguliere schoolkeuze, en hoe pak je de overgang naar groep 3 aan)
- DU36 (p34 ambulant begeleider vanuit zorginstelling legt aan de hand van het verhaal van de 4-jarige Roman uit wat zij als ambulant begeleider kan betekenen voor de integratie op peuterspeelzaal en reguliere school)
- DU31 (p22 David (11 jaar, groep 6) krijgt aardrijkskunde. Zijn ouders brengen dit voor hem tot leven)
Ervaringen in regulier basisonderwijs
- DU129 (p20 ambulant begeleiders van het Kenniscentrum van de Openbare Onderwijsscholen in Groningen (KCOO) ondersteunt ouders van kinderen met Downsyndroom in Noord-Nederland bij het traject van vinden van een (reguliere) school – de ouders van Dinthe maakten hier gebruik van)
- DU126 (p18 Jaera is 10 jaar en zit in groep 7 van reguliere school. Interview met haar moeder over de ervaringen met regulier onderwijs)
- DU126 (p36 ouders, leerkrachten en begeleiders vertellen over Jimmy die in groep 7 van een gewone school zit. Hoe leert Jimmy en hoe speel je daarop in? Deel 3)
- DU125 (p18 ouders, leerkrachten en begeleiders vertellen over Jimmy die in groep 7 van een gewone school zit. Hoe leert Jimmy en hoe speel je daarop in? Deel 2)
- DU124 (p54 ouders, medeleerlingen, leerkrachten en begeleiders vertellen over Jimmy die in groep 7 van een gewone school zit. Hoe leert Jimmy en hoe speel je daarop in? Deel 1)
- DU123 (p16 de 7-jarige Marlies zit in groep 3 van een reguliere school. Ervaringsverhaal. Met ook aandacht voor de moeite die het kan kosten om extra begeleiding geïndiceerd te krijgen bij de gemeente)
- DU121 (p20 een 6-jarige leerling is nog niet zindelijk. Zijn moeder vertelt over hoe extra ondersteuning is geregeld hiervoor en hoe moeilijk het was de gemeente te overtuigen dat deze ondersteuning geïndiceerd moest worden)
- DU120 (p32 ervaringsverhaal over Kyan in de reguliere kleuterklas)
- DU118 (p18 reportage over de 5-jarige Fleur in een reguliere kleuterklas)
- DU116 (p24 oma kijkt positief terug op de acht jaar regulier onderwijs van haar kleinzoon met Downsyndroom)
- DU115 (p15 moeder kijkt terug op de reguliere schoolperiode van haar zoon die inmiddels in groep 8 zit)
- DU115 (p54 interview met Irma Slomp over ambulante begeleiding van kinderen in het regulier onderwijs)
- DU114 (p23 hoe gaat het met Karlijn (5 jaar) op de reguliere school?)
- DU114 (p24 Quentin zit in groep 8 van de regulier basisschool. Zijn ouders, de school, zijn medeleerlingen en natuurlijk Quentin zelf, blikken terug op mooie jaren)
- DU113 (p18 reportage over Aimée van 10 jaar in groep 5 van een reguliere gereformeerde basisschool)
- DU113 (p20 Mara is 11 jaar en zit in groep zes van een reguliere openbare school)
- DU113 (p27 ouders van 18-jarige Deen vertellen over de ervaringen op de reguliere school, de overstap naar speciaal onderwijs en de ervaringen op twee speciale scholen)
- DU112 (p51 reportage over Gijs, negen jaar, in groep 5 van een reguliere school)
- DU109 (p18 reportage over een basisschool in Gorinchem die inclusief onderwijs wil bieden, inclusief interview met Piet Vogel van een Expertisecentrum dat deze ontwikkeling op scholen in de regio ondersteunt)
- DU108 (p12 Jelmer stapte in groep 4 over van regulier naar speciaal onderwijs. Zijn moeder vertelt over zijn onderwijsgeschiedenis, de ervaringen op de reguliere en op de speciale school)
- DU106 (p28 spelbegeleider vertelt hoe zij meisje met Downsyndroom (inmiddels in groep 8) op een reguliere basisschool heeft ondersteund met leren samenspelen op het plein)
- DU104 (p19 moeder vertelt over haar 10-jarige zoon Ben in groep 6 van een reguliere school)
- DU102 (p13 moeder van Wouter (9 jaar, groep 5) vertelt over de meerwaarde van sociale integratie als een kind naar een reguliere school gaat)
- DU102 (p49 reportage over hoe Leespraat op de reguliere basisschool en thuis wordt ingezet bij Indy, een 9-jarige leerling met Downsyndroom)
- DU102 (p52 hoe wordt het onderwijs aangepast voor Joris (11 jaar) in groep 6 van een reguliere basisschool)
- DU99 (p20 de 5 jarige Darryl werd van een reguliere school gestuurd, ging een tijd naar een speciale school, maar is dankzij een actie van zijn oma (brief aan ministerie OCW) weer op een reguliere school geplaatst)
- DU98 (p10 4-jarige Boris start op een reguliere school. Zijn ouders vertellen over hun keuze en de eerste ervaringen)
- DU98 (p48 Menno ging tot en met groep 8 naar een reguliere basisschool, zijn klasgenoten kijken hierop terug)
- DU98 (p52 gedragsspecialist legt uit hoe zij met een stapsgewijze aanpak een 9-jarige jongen met Downsyndroom op een reguliere basisschool heeft geholpen om over zijn angst voor balspelen en voor fietsen af te komen)
- DU96 (p24 Joyce (11 jaar) gaat een deel van de week naar een reguliere school en een deel van de week naar speciaal onderwijs. Ervaringen met deze symbioseplaatsing)
- DU95 (p10 ervaringsverhaal over Ben in groep 3 van een reguliere school)
- DU95 (p11 over de zoektocht van ouders naar een geschikte reguliere school voor hun 4-jarige dochter)
- DU94 (p12, Mara (6 jaar) gaat naar groep 2 van de reguliere school in het dorp. Haar moeder legt uit over hoe er met de klas is gesproken over Downsyndroom)
- DU94 (p18 groep 8 Fenna (meisje met Downsyndroom en diabetes) zit in groep 8 van een reguliere school)
- DU93 (p16 Sebastiaan (5 jaar) is niet meer welkom op zijn reguliere school en maakt de overstap naar een andere reguliere school. Daar gaat het goed)
- DU93 (p26 interview met voorzitter van het College van Bestuur van Kopwerk, een scholengroep die inclusief onderwijs wil realiseren en een reportage over een van de scholen met twee leerlingen met Downsyndroom)
- DU92 (p14 de vijfjarige Bjorn gaat voor het eerste jaar naar een reguliere school)
- DU92 (p18 hoe wordt het onderwijs aangepast voor Emilia in groep 4 van een reguliere school)
- DU91 (p14 4-jarige Thijn maakt de overstap van een weinig bereidwillige reguliere school naar een speciale school waar hij wel zeer welkom is)
- DU91 (p18 over de zoektocht van de ouders van Daniël (4 jaar) naar een positieve reguliere school)
- DU90 (p14 moeder vertelt hoe Leespraat wordt gebruikt thuis en in de reguliere kleuterklas van haar 5-jarige zoon Indy)
- DU90 (p16 Joyce (10 jaar) heeft het naar haar zin in groep 4 van een reguliere school)
- DU88 (p16 Pascal (5 jaar) zit in groep 2 van een reguliere school)
- DU88 (p28 Koen (9 jaar) wordt tegen de wil van zijn ouders en ondanks beroepsprocedures van een reguliere school verwijderd)
- DU87 (p12 begeleider vertelt over de begeleiding van een leerling met Downsyndroom in groep 3)
- DU86 (p12 Sanna (6 jaar) gaat naar reguliere school)
- DU86 (p19 13-jarige Margot zit in groep 8 van de reguliere school in het dorp)
- DU85 (p16 Maud (6 jaar) zit in groep 2. Hoe wordt zij voorbereid op groep 3?)
- DU84 (p14 Gijs (7 jaar) zit in groep 3 van een reguliere school)
- DU83 (p18 moeder van 4-jarige zoon vertelt over haar ervaring met Kleine Stapjes, Rekenlijn, Leespraat en voorbereiding op de reguliere school)
- DU82 (p10 Eva (8 jaar) maakte de overstap van regulier naar speciaal onderwijs)
- DU81 (p16 Pieter gaat sinds kort naar groep 1 van een reguliere school)
- DU81 (p20 over de zoektocht naar een reguliere school voor de 4-jarige Linde)
- DU81 (p25 ervaringsverhaal over kind met Downsyndroom+++ op een reguliere kleuterschool)
- DU81 (p39 reportage over hoe Leespraat wordt ingezet bij een 5-jarige leerling met Downsyndroom in een gewone kleuterklas)
- DU80 (p14 Roan (4 jaar) zit op reguliere school)
- DU78 (p12 Patrick (10 jaar) zit in groep 5)
- DU78 (p18 de Nederlandse 12-jarige Nienke gaat een jaar lang naar inclusief onderwijs in Nieuw Zeeland)
- DU77 (p14 de 7-jarige Eva stapt vanuit groep 2 van een reguliere basisschool over naar speciaal onderwijs. Hoe waren de ervaringen op de reguliere school en waarom kwam het tot deze overstap?)
- DU76 (p20 het ging niet goed met de 4-jarige Kim op haar eerste basisschool. Na overstappen naar een andere reguliere school gaat het weer goed met haar)
- DU76 (p26 Syralene (13 jaar) zit in de tweede klas vmbo. Hoe gaat het nu en hoe ging het daarvoor op de basisschool?)
- DU75 (p28 Anne-Jose (15 jaar) begint aan haar derde jaar op het vmbo. Haar ouders blikken terug op de basisschoolperiode en de overgang naar vmbo)
- DU75 (p50 de 14-jarige Femke start op een vmbo-school. Haar ouders kijken terug op de basisschoolperiode en op de toelating tot het vmbo)
- DU74 (p42 Rianne (13 jaar) heeft de hele basisschool doorlopen. Hoe pakten school en ouders het onderwijs aan?)
- DU74 (p43 Remco wordt in groep 8 van de reguliere school gestuurd. Hoe is dit zo gekomen?)
- DU74 (p48 Matthijs (15 jaar) doorliep de gehele basisschool. Een terugblik)
- DU74 (p49 Estelle, 12-jarig meisje met Downsyndroom, houdt in groep 7 spreekbeurt over Downsyndroom)
- Special74 (p1 over de grenzen van integratie. Onderzoek naar waarom kinderen met Downsyndroom kunnen vastlopen in het regulier onderwijs met adviezen (p22 e.v.) hoe je dat zou kunnen proberen te voorkomen)
- DU72 (p23 Na twee weken in groep 3 wordt Erwin van de reguliere school gestuurd)
- DU72 (p25 volwassen zus schrijft over Cindy, haar 16-jarige zus met Downsyndroom, en kijkt o.a. terug op de reguliere basisschool die Cindy heeft doorlopen)
- DU71 (p16 Tijmen (10 jaar, groep 5) houdt voor het eerst een spreekbeurt)
- DU70 (p16 Eva (5 jaar) zit in groep 1 van een reguliere school)
- DU70 (p19 ouders leggen uit waarom na 2 jaar reguliere school hun zoontje Alex de overstap maakt naar speciaal onderwijs)
- DU69 (p53 Olaf leerde van zijn ouders lezen al voordat hij naar school ging. Nu zit hij in groep 7)
- DU67 (p22 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 8). Deel 12)
- DU65 (p27 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 7). Deel 11
- DU64 (p22 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 7). Deel 10)
- DU64 (p18 Madelien (6 jaar) zit in groep 2 van een reguliere school)
- DU62 (p22 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 7). Deel 9)
- DU62 (p26 Josefien liep vast in groep 4 van een reguliere school. Daarna ging zij twee jaar naar een Tyltylschool. Deze school sloot niet aan op haar leergierigheid en leermogelijkheden. Haar ouders vonden voor haar een andere reguliere school in een andere stad. Daar bloeit ze op)
- DU60 (p50 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 6). Deel 8)
- DU59 (p40 Italië, ervaring met inclusief onderwijs in Italië)
- DU58 (p15 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 6). Deel 7)
- Special58 (p1 Leren Samen Leven. Adviezen over het bevorderen van sociale integratie op school https://downsyndroom.nl/wp-content/uploads/2023/01/LSL2.pdf)
- DU56 (p23 ervaringsverhaal over meisje met Downsyndroom en coeliakie in groep 7 van een reguliere school)
- DU56 (p28 Jolanda stapt na groep 7 over naar het speciaal onderwijs. Ervaringen in beide typen onderwijs)
- DU56 (p30 ervaring met inclusief onderwijs in Italië)
- DU56 (p33 leerkracht van Lisa (10 jaar, groep 6) kijkt positief terug op de zes jaren dat Lisa al op deze school zit)
- DU56 (p34 Floor (4 jaar) moet weg van haar reguliere school omdat ze het nog niet zindelijk zijn als een groot probleem ervaren. Ze is na bemiddeling door de ambulante begeleider vanuit een zorginstelling welkom op een andere reguliere school)
- DU55 (p50 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 5). Deel 6)
- Special55 (p1 Wereld van Verschil. Onderzoek naar hoe in de praktijk de sociale integratie van leerlingen in het regulier onderwijs wordt ondersteund. Met adviezen)
- DU54 (p16 Michelle (10 jaar) zit in groep 6 en begint te puberen)
- DU54 (p25 ouders uit Breda vertellen over hun goede ervaringen met ambulante begeleiding van de reguliere school vanuit het speciaal onderwijs)
- DU53 (p7 ervaringen met en beleid t.a.v. inclusief onderwijs in het Verenigd Koninkrijk)
- DU53 (p19 Evi (groep 2) mag waarschijnlijk niet op de reguliere school blijven)
- DU53 (p20 ervaringen met en beleid t.a.v. inclusief onderwijs in Londen)
- DU53 (p24 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 5). Deel 5)
- DU51 (p14 de eerste week van Olaf (7 jaar) in groep 3 van een reguliere school)
- DU51 (p20 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 5). Deel 4)
- DU49 (p29 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 4). Deel 3)
- DU49 (p9 kleuterleerkracht vindt leerling met Downsyndroom een verrijking voor de klas)
- DU48 (p18 ouders van Femke (7 jaar) vertellen waarom zij hebben gekozen voor regulier onderwijs en beschrijven hoe het gaat op school)
- DU47 (p25 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 3). Deel 2)
- DU47 (p39 Marijn (17 jaar) is met 13 jaar overgestapt van regulier naar speciaal onderwijs. Ervaringen in beide types onderwijs)
- DU45 (p13 Boris doet nog een keer groep 1 van de reguliere kleuterklas)
- DU44 (p24 begeleider schrijft over leerling met Downsyndroom, Melline, op de reguliere school (groep 1 tot en met 3). Deel 1)
- DU42 (p20 Sunny (9 jaar) zit in groep 5. Leerkracht kijkt terug op de afgelopen jaren)
- DU42 (p25 Jolanda (10 jaar) zit in groep 4. Haar moeder vertelt hoe het gaat)
- DU41 (p37 Mirte (6 jaar) mocht niet naar groep 3. Haar ouders vonden een andere reguliere school waar zij wel welkom was in groep 3 en daar gaat het goed)
- DU40 (p24 Olaf (4 jaar) gaat naar een reguliere kleuterklas)
- DU38 (p26 Milan gaat naar een reguliere kleuterklas)
- DU38 (p8 Boy (6 jaar) kan niet verder op de reguliere school en maakt de overstap naar speciaal onderwijs)
- DU37 (p26 Wendy (8 jaar) stapt over naar ZML na moeilijke ervaringen van het gezin op de reguliere school)
- DU36 (p16 Saskia (10 jaar) gaat naar groep 5 van een reguliere school. Haar vader vertelt over hoe zij (thuis en op school) leerde en leert lezen, schrijven en rekenen)
- DU36 (p32 moeder van 5-jarige Andy vertelt hoe zij heeft moeten leuren met haar kind om hem op een reguliere school geplaatst te krijgen)
- DU36 (p34 ambulant begeleider vanuit zorginstelling legt aan de hand van het verhaal van de 4-jarige Roman uit wat zij als ambulant begeleider kan betekenen voor de integratie op peuterspeelzaal en reguliere school)
- DU36 (p37 Het ging niet meer goed met Joris (5 jaar) in de overvolle kleuterklas. Een overstap naar speciaal onderwijs volgde. Daar gaat het goed met hem)
- DU34 (p8 reguliere school is blij met Milan (4 jaar))
- DU34 (p20 leerkracht schrijft over de onderwijsaanpak en de ervaringen met Bonno (6 jaar) in haar klas)
- DU33 (p15 Wendy (4 jaar) was nog niet zindelijk bij toelating op de basisschool. Hoe gaat de school hiermee om?)
- DU33 (p22 Bas (6 jaar) stapte van een reguliere school met weinig openheid over naar een andere reguliere school waar hij zeer welkom is)
- DU33 (p25 Jolanda gaat sinds kort naar groep 3. Haar moeder vertelt hoe zij haar daarop hebben voorbereid door thuis aan lezen te werken)
- DU32 (p20 ouders van Guido (4 jaar) vertellen over de schoolkeuze)
- DU32 (p22, Margriet (5 jaar) gaat naar de reguliere basisschool. Aandacht voor de overdracht vanuit vroeghulp)
- DU32 (p26 kleuterleerkracht van Sunny vertelt over de eerste twee jaar op de reguliere school)
- DU32 (p29 Judith (9 jaar) gaat naar groep 5. Hoe is het onderwijs vorm gegeven?)
- DU31 (p15 ouders van Lisa (3 jaar) vertellen over het toelatingsproces op de reguliere school)
- DU31 (p22 David (11 jaar, groep 6) krijgt aardrijkskunde. Zijn ouders brengen dit voor hem tot leven)
- DU31 (p45 pdf wetenschappelijke Update over kinderen met een verstandelijke belemmering in het reguliere onderwijs. Het perspectief van de ouders. Motieven en ervaringen. Een kwalitatief onderzoek a.d.h.v. interviews met de ouders)
- DU30 (p32 voor Lydia (4 jaar) bleek de reguliere school niet geschikt. Ze stapt over naar speciaal onderwijs)
- DU29 (p18 ouders van Lissa (3 jaar) vertellen over hun schoolkeuze en de eerste gesprekken met de reguliere school)
- DU29 (p21 ouders vertellen over de symbioseplaatsing van Hanneke (5 jaar), de helft van de week reguliere school, de andere helft speciaal dagverblijf)
- DU28 (p25 ouders vertellen over de symbioseplaatsing van Ruud (5 jaar), deel van de week regulier en deel van de week speciaal)
- DU26 (p27 beschouwing van de directeur van een reguliere basisschool – tevens vader van een 5-jarige dochter met Downsyndroom – over het toelatingsbeleid van de school)
- DU26 (p29 ouders van Rob (4 jaar) vertellen over de moeite die het kostte om een bereidwillige reguliere school te vinden)
- DU25 (p24 Elise (5 jaar) gaat met plezier naar de reguliere school waar ze meer dan welkom is)
- DU24 (p16 ouders van Joris (3 jaar) vertellen over hun schoolkeuze voor een reguliere school en over het aanmeldings- en toelatingstraject)
- DU24 (p20 Seline (4 jaar) is toegelaten op een reguliere basisschool. Haar ouders moeten moeite doen om de school te overtuigen van de meerwaarde van werken met een Early Intervention programma)
- DU24 (p25 de eerste reguliere basisschool van Tobias (6 jaar) wist zich geen raad met hem, een tweede reguliere school gaf hem een nieuwe kans)
- DU20 (p10 Linda (6 jaar) moest overstap maken van regulier naar speciaal onderwijs)
- DU18 (p3 Jolanda (5 jaar) gaat naar reguliere basisschool. SPD (tegenwoordig MEE geheten) ondersteunt het proces)
- DU13 (p8 David (7 jaar) fietst of loopt zelf naar de reguliere school in het dorp)
Ervaringen in speciaal onderwijs
- DU128 (p28 reportage over de Daniël de Brouwerschool in Wilp, school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen)
- DU124 (p10, 12, 16, 18, 20, 24, 26 Special over de overgang van speciaal onderwijs naar werk/dagbesteding met een inleidende tekst en vervolgens zes interviews met ouders en directeur, leerkrachten en/of begeleiders, met speciale aandacht voor de kwestie tot welke leeftijd een leerling met Downsyndroom recht op onderwijs heeft)
- DU113 (p27 ouders van 18-jarige Deen vertellen over de ervaringen op de reguliere school, de overstap naar speciaal onderwijs en de ervaringen op twee speciale scholen)
- DU110 (p18 Rozemarijn zit op school in een onderwijs/zorgklas voor meervoudig gehandicapte kinderen)
- DU109 (p28 reportage over antroposofische school voor Zeer Moeilijk Lerenden in Brummen)
- DU108 (p12 Jelmer stapte in groep 4 over van regulier naar speciaal onderwijs. Zijn moeder vertelt over zijn onderwijsgeschiedenis, de ervaringen op de reguliere en op de speciale school)
- DU103 (p8 ouders leggen uit waarom zij voor hun dochter hebben gekozen voor speciaal onderwijs)
- DU99 (p46 reportage over hoe Leespraat wordt ingezet op de Christoffelschool, een ZML-school in Didam)
- DU99 (p20 de 5 jarige Darryl werd van een reguliere school gestuurd, ging een tijd naar een speciale school, maar is dankzij een actie van zijn oma (brief aan ministerie OCW) weer op een reguliere school geplaatst)
- DU96 (p24 Joyce (11 jaar) gaat een deel van de week naar een reguliere school en een deel van de week naar speciaal onderwijs. Ervaringen met deze symbioseplaatsing)
- DU91 (p14 4-jarige Thijn maakt de overstap van een weinig bereidwillige reguliere school naar een speciale school waar hij wel zeer welkom is)
- DU87 (p46 reportage over een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Den Helder met veel aandacht voor hoe visuele ondersteuning wordt ingezet bij allerlei vakken)
- DU86 (p18 ouders van 14-jarige Evi vertellen over de eerste ervaringen met speciaal onderwijs en kijken terug op de voorafgaande jaren in inclusieklas De Vuursteen)
- DU83 (p38 uitgebreide reportage over het onderwijs op een school voor Zeer Moeilijk Lerenden in Ommen)
- DU82 (p10 Eva (8 jaar) maakte de overstap van regulier naar speciaal onderwijs)
- DU79 (p28 reportage over de St. Liduinaschool in Breda, school voor Zeer Moeilijk Lerenden)
- DU62 (p26 Josefien liep vast in groep 4 van een reguliere school. Daarna ging zij twee jaar naar een Tyltylschool. Deze school sloot niet aan op haar leergierigheid en leermogelijkheden. Haar ouders vonden voor haar een andere reguliere school in een andere stad. Daar bloeit ze op)
- DU56 (p28 Jolanda stapt na groep 7 over naar het speciaal onderwijs. Ervaringen in beide typen onderwijs)
- DU55 (p24 Anke (12 jaar) heeft het naar haar zin in het speciaal onderwijs)
- DU53 (p17 de ouders van Teun (5 jaar) leggen uit waarom zij hebben gekozen voor speciaal onderwijs)
- DU52 (p43 7-jarige jongen met Downsyndroom op een mytylschool heeft baat bij ondersteunde communicatie. De school biedt hem bovendien rust en structuur)
- DU50 (p6 Inspectierapport uit 1999 oordeelt: ‘Leerstof driekwart ZML-scholen onvoldoende’)
- DU49 (p25 ouders van Yvette (13 jaar) en ouders van Jens (9 jaar) zijn tevreden over het ZML-onderwijs voor hun kind. Zij vinden dat de SDS te negatief over speciaal onderwijs schrijft)
- DU47 (p33 bespreking van onderwijsinspectierapport uit 1999 waarin de inspectie kritiek geeft op het leeraanbod binnen het ZML)
- DU47 (p39 Marijn (17 jaar) is met 13 jaar overgestapt van regulier naar speciaal onderwijs. Ervaringen in beide types onderwijs)
- DU41 (p34 ouders van Jesper (13 jaar) vonden dat de ZML te weinig aandacht besteedde aan het aanleren van lezen en schrijven. Ze stapten over naar een andere ZML met meer accent hierop)
- DU38 (p11 moeder van tweeling met Downsyndroom (5 jaar) vertelt over de keuze voor een ZML-school)
- DU38 (p32 Soraya (8 jaar) gaat naar speciaal onderwijs. Thuis leert ze beter lezen. Moeder moet veel moeite doen om de school te overtuigen dat Soraya meer kan. Dat is gelukt)
- DU38 (p8 Boy (6 jaar) kan niet verder op de reguliere school en maakt de overstap naar speciaal onderwijs)
- DU37 (p30 de 11-jarige Ayad gaat naar een ZML-school. Thuis werken de ouders iedere dag aan schoolse vaardigheden. Ouders vonden dat ZML-school te weinig aan schoolse vaardigheden deed. Na botsing hierover gaat de samenwerking thuis-school inmiddels goed)
- DU34 (p22 Ouders van Ayad (10 jaar) hebben kritiek op de ZML-school vanwege te weinig aandacht voor schoolse vaardigheden. De school keurt het af dat de ouders thuis aan schoolse vaardigheden werken. Ouders en school proberen tot afspraken met elkaar te komen)
- DU36 (p37 Het ging niet meer goed met Joris (5 jaar) in de overvolle kleuterklas. Een overstap naar speciaal onderwijs volgde. Daar gaat het goed met hem)
- DU36 (p39 ouders van Hendrika (8 jaar) moeten veel strijd leveren om hun kind te mogen laten doorstromen van speciaal dagverblijf naar school voor ZML. Daar gaat het goed met haar)
- DU35 (p37 Matthijs (12 jaar) krijgt met toestemming van leerplichtambtenaar en onderwijsinspectie thuisonderwijs door zijn moeder, omdat de ZML-school geen leeraanbod had op gebied van lezen, schrijven en rekenen)
- DU31 p24 ouders van Anneke zijn blij dat hun dochter met 16 jaar niet meer naar de ZML-school hoeft te gaan en hebben kritiek op de kwaliteit van dit onderwijs, m.n. op het gebrek aan aandacht voor schoolse vaardigheden)
- DU30 (p32 voor Lydia (4 jaar) bleek de reguliere school niet geschikt. Ze stapt over naar speciaal onderwijs)
- DU30 (p26 Tom (7 jaar) gaat naar een ZML-school. Ouders vertellen over de schoolkeuze en over hun ervaringen)
- DU29 (p26 ouders van Roel (8 jaar) zijn tevreden over het speciaal onderwijs)
- DU29 (p26 Anne Bram (10 jaar) gaat naar het ZML-onderwijs)
- DU29 (p27 Jan-Otto (13 jaar) gaat naar een ZML-school. Af en toe is er een uitwisselingsproject met een gewone school)
- DU29 (p28 ouders van Judith (18 jaar) kijken met tevredenheid terug op 14 jaar speciaal onderwijs)
- DU29 (p31 omdat de ZML-school onvoldoende leesaanbod heeft wat betreft lezen, schrijven en rekenen, krijgen ouders van Micha (14 jaar) 60% leerplichtontheffing zodat ze hem drie dagen per week thuisonderwijs kunnen geven. Hij maakt daar goede vorderingen)
- DU29 (p21 ouders vertellen over de symbioseplaatsing van Hanneke (5 jaar), de helft van de week reguliere school, de andere helft speciaal dagverblijf)
- DU28 (p25 ouders vertellen over de symbioseplaatsing van Ruud (5 jaar), deel van de week regulier en deel van de week speciaal)
- DU26 (p30 Rutger (14 jaar) ging tot voor kort naar een speciaal kinderdagcentrum en bleef daar achter in een groep veel jongere kinderen met meervoudige beperkingen. Door inspanningen van zijn ouders is hij inmiddels alsnog op een ZML-school geplaatst. Daar gaat hij goed vooruit)
- DU24 (p28 Philine zit in groep 4 van een MLK-school (i.p.v een ZMLK-school) Waarom deze keuze en hoe gaat het in de praktijk?)
- DU24 (p29 de ouders van Saskia (9 jaar) gaan alsnog met het Early Intervention programma aan de slag. De ZMLK-school is hierin ook geïnteresseerd)
- DU21 (p26 ouders van Nina (14 jaar) vinden dat er veel te weinig aandacht is voor schoolse vaardigheden op beide ZML-scholen die hun dochter heeft bezocht)
- DU09 (p1 Iris (15 jaar) heeft op een MLK-school (i.p.v. een ZMLK-school) gezeten. Haar ouders moeten heel veel moeite doen om haar ook op voortgezet onderwijs school voor MLK (vergelijkbaar met wat nu praktijkonderwijs heet) geplaatst te krijgen)
Overstap regulier-speciaal
- DU113 (p27 ouders van 18-jarige Deen vertellen over de ervaringen op de reguliere school, de overstap naar speciaal onderwijs en de ervaringen op twee speciale scholen)
- DU108 (p12 Jelmer stapte in groep 4 over van regulier naar speciaal onderwijs. Zijn moeder vertelt over zijn onderwijsgeschiedenis, de ervaringen op de reguliere en op de speciale school)
- DU99 (p20 de 5 jarige Darryl werd van een reguliere school gestuurd, ging een tijd naar een speciale school, maar is dankzij een actie van zijn oma (brief aan ministerie OCW) weer op een reguliere school geplaatst)
- DU91 (p14 4-jarige Thijn maakt de overstap van een weinig bereidwillige reguliere school naar een speciale school waar hij wel zeer welkom is)
- DU88 (p28 Koen (9 jaar) wordt tegen de wil van zijn ouders en ondanks beroepsprocedures van een reguliere school verwijderd)
- DU86 (p18 ouders van 14-jarige Evi vertellen over de eerste ervaringen met speciaal onderwijs en kijken terug op de voorafgaande jaren in inclusieklas De Vuursteen)
- DU82 (p10 Eva (8 jaar) maakte de overstap van regulier naar speciaal onderwijs)
- DU77 (p14 de 7-jarige Eva stapt vanuit groep 2 van een reguliere basisschool over naar speciaal onderwijs. Hoe waren de ervaringen op de reguliere school en waarom kwam het tot deze overstap?)
- DU74 (p43 Remco wordt in groep 8 van de reguliere school gestuurd. Hoe is dit zo gekomen?)
- Special74 (p1 over de grenzen van integratie. Onderzoek naar waarom kinderen met Downsyndroom kunnen vastlopen in het regulier onderwijs met adviezen (p22 e.v.) hoe je dat zou kunnen proberen te voorkomen)
- DU72 (p23 Na twee weken in groep 3 wordt Erwin van de reguliere school gestuurd)
- DU70 (p19 ouders leggen uit waarom na 2 jaar reguliere school hun zoontje Alex de overstap maakt naar speciaal onderwijs)
- DU70 (p24 Sjoerd (14 jaar) maakt de overstap van een praktijkschool naar een ZML-school)
- DU62 (p26 Josefien liep vast in groep 4 van een reguliere school. Daarna ging zij twee jaar naar een Tyltylschool. Deze school sloot niet aan op haar leergierigheid en leermogelijkheden. Haar ouders vonden voor haar een andere reguliere school in een andere stad. Daar bloeit ze op)
- DU56 (p28 Jolanda stapt na groep 7 over naar het speciaal onderwijs. Ervaringen in beide typen onderwijs)
- DU54 (p27 Evi (groep 2) wordt weggestuurd van de reguliere school)
- DU53 (p19 Evi (groep 2) mag waarschijnlijk niet op de reguliere school blijven)
- DU47 (p39 Marijn (17 jaar) is met 13 jaar overgestapt van regulier naar speciaal onderwijs. Ervaringen in beide types onderwijs)
- DU38 (p8 Boy (6 jaar) kan niet verder op de reguliere school en maakt de overstap naar speciaal onderwijs)
- DU37 (p26 Wendy (8 jaar) stapt over naar ZML na moeilijke ervaringen van het gezin op de reguliere school)
- DU36 (p37 Het ging niet meer goed met Joris (5 jaar) in de overvolle kleuterklas. Een overstap naar speciaal onderwijs volgde. Daar gaat het goed met hem)
- DU34 (p44 ervaringsverhaal over 6-jarig meisje met Downsyndroom en autisme. Marlieke is overgestapt van reguliere school naar speciaal dagverblijf))
- DU30 (p32 voor Lydia (4 jaar) bleek de reguliere school niet geschikt. Ze stapt over naar speciaal onderwijs)
- DU20 (p10 Linda (6 jaar) moest overstap maken van regulier naar speciaal onderwijs)
Integratieklas
- DU112 (p48 basisschool de Toermalijn heeft een Parelklas. In deze klas zitten kinderen met een verstandelijke beperking. Een deel van de tijd integreren zij in de reguliere klassen)
- DU106 (p31 reguliere basisschool in Deurne start met een integratieklas. Een moeder vertelt over de ervaringen van haar 10-jarige dochter)
- DU90 (p26 reportage over een inclusieklas op een reguliere school voor vmbo)
- DU86 (p18 ouders van 14-jarige Evi vertellen over de eerste ervaringen met speciaal onderwijs en kijken terug op de voorafgaande jaren in inclusieklas De Vuursteen)
- DU67 (p19 Daan (8 jaar) gaat naar een integratieklas binnen een reguliere basisschool)
- DU60 (p49 Evi gaat naar integratieklas de Vuursteen in een reguliere school. Wat zijn de ervaringen?)
- DU53 (p18 ouders in Eindhoven richten integratieklas de Vuursteen op i.s.m. een reguliere school)
Orthopedagogisch dagcentrum/ behandelcentrum
- DU121 (p26 ouder vertelt over 7-jarige dochter met Downsyndroom, slechthorendheid en slechtziendheid. Ze gaat elke dag een paar uur naar een behandelcentrum)
- DU118 (p24 moeder vertelt over haar 9-jarige dochter met ernstig meervoudige beperkingen, waaronder epilepsie. Manouk gaat 4 keer per week naar een expertisecentrum)
- DU117 (p18 Anna Sophie gaat niet naar school maar naar een orthopedagogisch dagcentrum)
- DU77 (p17-24 special over Downsyndroom+++, p17 ervaringsverhaal over 7-jarige dochter met meervoudig complexe beperking door herseninfarct. Romy wordt goed geactiveerd op een speciaal dagverblijf, p20 ervaringsverhaal over 10-jarige dochter met laag cognitief niveau. Myrthe bezoekt een schoolvoorbereidend klasje van een speciaal kinderdagverblijf, p22 ervaringsverhaal 14-jarige zoon met meervoudige beperkingen, slechtziendheid en autisme. Bram gaat naar een speciaal kinderdagverblijf)
- DU74 (p19 Rutger (13 jaar) gaat naar een speciaal dagcentrum)
- DU72 (p15 ouder vertelt over 5-jarige dochter met Downsyndroom en autisme. Sydney gaat naar een speciaal kinderdagcentrum)
- DU34 (p44 ervaringsverhaal over 6-jarig meisje met Downsyndroom en autisme. Marlieke is overgestapt van reguliere school naar speciaal dagverblijf))
Thuisonderwijs
- DU45 (p36 Micha (19 jaar) kreeg van zijn 14de tot en met zijn 18de thuisonderwijs. Nu loopt hij stages. Zijn moeder blikt terug op de afgelopen jaren)
- DU43 (p34 moeder van Matthijs (14 jaar) kijkt terug op het tweede jaar thuisonderwijs)
- DU39 (p30 moeder van Matthijs (13 jaar) kijkt terug op eerste jaar thuisonderwijs)
- DU35 (p37 Matthijs (12 jaar) krijgt met toestemming van leerplichtambtenaar en onderwijsinspectie thuisonderwijs door zijn moeder, omdat de ZML-school geen leeraanbod had op gebied van lezen, schrijven en rekenen)
- DU29 (p31 omdat de ZML-school onvoldoende leesaanbod heeft wat betreft lezen, schrijven en rekenen, krijgen ouders van Micha (14 jaar) 60% leerplichtontheffing zodat ze hem drie dagen per week thuisonderwijs kunnen geven. Hij maakt daar goede vorderingen)
Voortgezet regulier onderwijs (vmbo en praktijkschool)
- DU118 (p27 reportage over de 15-jarige Joris in de eerste klas van een praktijkschool)
- DU105 (p19 reportage over Max (16 jaar) op een vmbo-school)
- DU103 (p22 18-jarige Tijmen gaat naar praktijkonderwijs en loopt stage)
- DU93 (p49 samenwerkingsproject van een ROC en een VSO-ZML voor inclusieve kooklessen)
- DU91 (p22 reportage over de 17-jarige Olaf op een regulier vmbo)
- DU90 (p26 reportage over een inclusieklas op een reguliere school voor vmbo)
- DU88 (p24 Femke (17 jaar) zit in haar vierde jaar vmbo)
- DU85 (p22 Anne-José (18 jaar) heeft het vmbo afgerond met een persoonlijk getuigschrift en gaat volgend jaar verder op het ROC (mbo))
- DU83 (p3 Marlies haalt vmbo-diploma en gaat volgend jaar verder op ROC (mbo))
- DU82 (p42 reportage over Claudia (14 jaar) op een regulier vmbo)
- DU82 (p44 interview met leraar Hans van de Klundert die diverse vmbo-scholen heeft geadviseerd over hoe zij de integratie van een leerling met Downsyndroom kunnen vormgeven)
- DU82 (p46 teamleider Joost Timmermans vertelt over de inclusie van Claudia op zijn reguliere vmbo-school)
- DU81 (p28 Anne-José (16 jaar) loopt stages vanuit haar vmbo-school)
- DU79 (p20 Anne-José gaat naar de vierde klas van een vmbo-school)
- DU79 (p22 Jike haalt vmbo-diploma Zorg en Welzijn)
- DU79 (p24 Seline Brinkman (18 jaar) heeft na vier jaar praktijkonderwijs haar certificaat behaald)
- DU78 (p22 p28 Anne-José gaat naar een vmbo-school. Hoe gaat de sociale integratie?)
- DU77 (p26 Anne-José (15 jaar) gaat naar een vmbo-school. Hoe wordt onderwijs aangepast en hoe verliep de eerste stage?)
- DU76 (p26 Syralene (13 jaar) zit in de tweede klas vmbo. Hoe gaat het nu en hoe ging het daarvoor op de basisschool?)
- DU76 (p28 Anne-José (15 jaar) zit in het derde jaar van een vmbo-school. Hoe wordt het onderwijs aangepast?)
- DU76 (p30 Olaf (13 jaar) gaat naar de eerste klas van het vmbo)
- DU75 (p28 Anne-José (15 jaar) begint aan haar derde jaar op het vmbo. Haar ouders blikken terug op de basisschoolperiode en de overgang naar vmbo)
- DU75 (p50 de 14-jarige Femke start op een vmbo-school. Haar ouders kijken terug op de basisschoolperiode en op de toelating tot het vmbo)
- DU70 (p24 Sjoerd (14 jaar) maakt de overstap van een praktijkschool naar een ZML-school)
- DU65 (p44 wetenschappelijke Update over een evaluatieonderzoek naar hoe de film ‘Down Ahead’ over onderwijsintegratie in het voortgezet onderwijs wordt ervaren door studenten aan opleidingen voor tweedegraadsleerkrachten en door deskundigen)
- DU63 (p23 Nanda (17 jaar) haalt vmbo-diploma)
- DU63 (p24 Maria (14 jaar) gaat naar het praktijkonderwijs. Verslag over het moeizame toelatingstraject)
- DU59 (p22 bespreking van de film ‘Down Ahead’ over onderwijsintegratie in het voortgezet onderwijs)
- DU54 (p42 nadat David de reguliere basisschool prima heeft doorlopen zijn de ervaringen met voortgezet regulier onderwijs heel moeizaam)
- DU52 (p44 David (16 jaar) gaat naar een vmbo; ervaringsverhaal over een spreekbeurt houden met ondertiteling, vanwege slecht verstaanbaar zijn)
- DU49 (p32 David (16 jaar) gaat naar een vmbo-school. Het gaat niet gemakkelijk)
- DU43 (p19 Brian (17 jaar) gaat naar een vmbo)
- DU38 (p46 Peetjie (18 jaar) haalt vbo examen. Ze vertelt zelf hierover. Plus: reactie van SDS)
- DU38 (p5 voortgezet onderwijs school voor moeilijk lerende kinderen (vergelijkbaar met huidige praktijkschool) weigert (voldoende leerbaar) kind met Downsyndroom puur op grond van de uiterlijke kenmerken van Downsyndroom)
- DU09 (p1 Iris (15 jaar) heeft op een MLK-school (i.p.v. een ZMLK-school) gezeten. Haar ouders moeten heel veel moeite doen om haar ook op voortgezet onderwijs school voor MLK (vergelijkbaar met wat nu praktijkonderwijs heet) geplaatst te krijgen)
Voortgezet speciaal onderwijs
- DU136 (p26 Ouders van Jesse vertellen over de overgang van een zorgklas naar het VSO-ZML)
- DU128 (p28 reportage over de Daniël de Brouwerschool in Wilp, school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen)
- DU124 (p10, 12, 16, 18, 20, 24, 26 Special over de overgang van speciaal onderwijs naar werk/dagbesteding met een inleidende tekst en vervolgens zes interviews met ouders en directeur, leerkrachten en/of begeleiders, met speciale aandacht voor de kwestie tot welke leeftijd een leerling met Downsyndroom recht op onderwijs heeft)
- DU109 (p28 reportage over antroposofische school voor Zeer Moeilijk Lerenden in Brummen)
- DU93 (p49 samenwerkingsproject van een ROC en een VSO-ZML voor inclusieve kooklessen)
- DU87 (p46 reportage over een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Den Helder met veel aandacht voor hoe visuele ondersteuning wordt ingezet bij allerlei vakken)
- DU79 (p28 reportage over de St. Liduinaschool in Breda, school voor Zeer Moeilijk Lerenden)
- DU70 (p24 Sjoerd (14 jaar) maakt de overstap van een praktijkschool naar een ZML-school)
Vervolgopleiding na voortgezet onderwijs (bijvoorbeeld mbo of Spelderholt of initiatieven vanuit zorg of ouders)
- DU139 (p7 opleiding voor jongvolwassenen met een verstandelijke beperking bij Parc Spelderholt kan sinds kort worden afgesloten met een door de Stichting Examenkamer erkend examen)
- DU138 (p36 Alfa-college in Hardenberg wil meer mogelijkheden creëren voor inclusieve onderwijsprojecten in het mbo. Interview met de initiatiefnemers)
- DU134 (p39 interview met onderzoeker over onderzoek naar de effecten van de aanpak van Academie Spelderholt, een aanbieder van opleidingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Wat levert dit op qua zelfstandigheid en werk voor de deelnemers? Wat zijn de factoren die betaald werk moeilijk kunnen maken? Wat zijn de effecten voor ouders en broers/zussen?)
- DU133 (p34 Jike, jonge vrouw met Downsyndroom, haalt diploma Sociaal Pedagogisch Werk op MBO3 niveau en werkt als (vrijwillige) klassenassistent)
- DU126 (p40 Levenslang leren: In Zwolle bieden Klazien en Jan Steen op eigen initiatief een onderhoudend en ondersteunend leertraject aan een groepje jongvolwassenen met Downsyndroom)
- DU124 (p10, 16, 18, 20, 26 Special over de overgang van speciaal onderwijs naar werk/dagbesteding met in vier interviews aandacht voor vormen van volwasseneneducatie na de schooljaren)
- DU111 (p22 Ervaringen van jonge mensen met Downsyndroom met opleiding op de Academie Parc Spelderholt)
- DU91 (p27 korte reportage over ervaringen met Spelderholt Academie)
- DU85 (p22 Anne-José (18 jaar) heeft het vmbo afgerond met een persoonlijk getuigschrift en gaat volgend jaar verder op het ROC (mbo))
- DU85 (p61 Jike (19 jaar) haalt mbo-diploma)
- DU84 (p30 informatief stuk over wat de Spelderholt Academie heeft te bieden aan studenten met een verstandelijke beperking)
- DU83 (p3 Marlies haalt vmbo-diploma en gaat volgend jaar verder op ROC (mbo))
- DU78 (p28 informatief stuk over de Spelderholt Academie)
- DU74 (p50 ervaringen met hoger onderwijs (universiteit en hbo) voor mensen met een verstandelijke beperking, waaronder mensen met Downsyndroom, in de Verenigde Staten)
- DU73 (p23 Nanda voltooit de éénjarige opleiding voor horeca-assistent, niveau 1 mbo, met een diploma)
- DU59 (p38 Peetjie (24 jaar) haalt mbo-diploma Zorghulp)