- DU136 (p26 Jesse (14 jaar) handelt vaak impulsief. Hoe ga je daarmee om?)
- DU133 (p63 boekbespreking van ‘Verstandelijke Beperking & Agressie. Oorzaken, Begeleiding, Behandeling, Hulpmiddelen’)
- DU129 (p40 het Centrum voor Consultatie en Expertise legt uit hoe zij bij een volwassen vrouw met Downsyndroom en moeilijk verstaanbaar gedrag door observatie en advies de situatie verbeterde. Uitleg over hoe ondervraging en overvraging tegelijk kunnen spelen)
- DU129 (p60 interview met psycholoog David Stein over positief gedrag ondersteunen bij kinderen en tieners met Downsyndroom)
- DU121 (p44 + p47 wetenschappelijke Update over gedragsveranderingen als eerste indicator voor de vroegtijdige herkenning van dementie bij mensen met Downsyndroom + interview met de onderzoeker)
- DU119 (p16 interview met orthopedagoog De Corte over de psychische kenmerken van mensen met Downsyndroom en over omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag)
- DU119 (p40 wetenschappelijke Update over allerlei aspecten van de psychosociale ontwikkeling van kinderen, tieners en volwassenen met Downsyndroom, onderzoek op grond van ouderenquête)
- DU112 (p55 korte bespreking van een onderzoek naar gedragsproblemen en sterktes bij kinderen met Downsyndroom)
- DU106 (p8 informatief stuk over omgaan met gedrag en gedragsproblemen bij kinderen met Downsyndroom)
- DU106 (p12, 14, 16, 18, 20, 21, 22, 24 en 28 Special met diverse ervaringsverhalen over het begeleiden van gedragsproblemen (moeilijk verstaanbaar gedrag) op grond van interviews met ouders, begeleiders en orthopedagogen)
- DU105 (p40 hoe leer je een jong kind met Downsyndroom om niet steeds uit bed te komen?)
- DU104 (p49 onderzoek laat zien dat de methode discrete trial teaching kinderen met autisme helpt in ontwikkeling en gedrag – niet Downsyndroom-specifiek)
- DU103 (p50 hoe kun je omgaan met ‘weglopen’ bij (jonge) kinderen met Downsyndroom?)
- DU102 p20 15-jarige jongen met Downsyndroom liep weg van school en stageplek. Hoe aanpassingen in de begeleiding dit probleem oplosten. Ook algemene uitleg over het aanpakken van ‘wegloopgedrag’)
- DU98 (p52 gedragsspecialist legt uit hoe zij met een stapsgewijze aanpak een 9-jarige jongen met Downsyndroom heeft geholpen om over zijn angst voor balspelen en voor fietsen af te komen)
- DU88 (p40 aandacht voor geestelijke gezondheid en gedragsproblemen bij Wereld Downsyndroom congres)
- DU83 (p36 positief gedrag aanleren met visuele ondersteuning door zelfgemaakte boekjes met gedragsinstructie in te zetten)
- DU83 (p44 kinderarts Roel Borstlap gaat in op ADHD bij Downsyndroom)
- DU83 (p56 welke rol kan de omgeving spelen bij het voorkomen van negatief gedrag?)
- DU78 (p40 arts gaat in op vraag over agressief gedrag bij een 26-jarige man met Downsyndroom)
- DU78 (p46 aandacht bij Wereld Downsyndroom congres voor de psychologie van Downsyndroom, leervermijdingsgedrag en over het leren van uitstel van behoeftebevrediging)
- DU75 (p33 onderzoekers laten zien dat het tegen zichzelf praten van veel jonge mensen met Downsyndroom een positieve functie heeft en meestal geen probleem vormt. Hoe ga je ermee om als het wel een probleem begint te vormen?)
- Special74 (p1 over de grenzen van integratie. Onderzoek naar waarom kinderen met Downsyndroom kunnen vastlopen in het regulier onderwijs met adviezen (p22 e.v.) hoe je dat zou kunnen proberen te voorkomen, met aandacht voor gedragsproblematiek)
- DU73 (p51 waarom lijken mensen met Downsyndroom soms erg eigenwijs en hoe kun je omgaan met dergelijk gedrag)
- DU72 (p20 verband tussen gedragsproblemen en gebrek aan zelfsturing door weinig innerlijke spraak, en hoe je daar iets aan kunt doen?)
- DU71 (p27 pdf wetenschappelijke Update over onderwijs, met ook informatie over sociaal gedrag en de prevalentie van gedragsproblemen bij kinderen en tieners met Downsyndroom en over de effecten van regulier of speciaal onderwijs op gedrag)
- DU70 (p45 pdf wetenschappelijke Update over het specifieke ontwikkelingsprofiel van kinderen met Downsyndroom, met ook aandacht voor sociaal gedrag en voor motivationele kenmerken)
- DU70 (p13 verslag van lezingen op congres, met aandacht voor verschillende mate van gedragsproblematiek en voor verschillende manieren van begeleiden van gedrag)
- DU68 (p28 meisje met Downsyndroom leert zelf te gaan slapen in haar eigen bed door gedragsmodificatie, met praktische adviezen van in slaapproblemen gespecialiseerde orthopedagoog)
- DU66 (p18 over hoe met video-opnames zichtbaar kon worden gemaakt dat een meisje met Downsyndroom op school aangeleerde hulpeloosheid liet zien)
- DU65 (p24 orthopedagoog legt uit hoe gedragsproblemen vaak voortkomen uit communicatieve beperkingen. Zij laat zien hoe je met video-observaties inzicht hierin kunt krijgen en het kind daardoor beter kunt begeleiden)
- DU65 (p55 bij onbegrepen gedragsveranderingen: laat checken of er wellicht zure reflux is)
- DU61 (p23 hoe kun je omgaan met inflexibiliteit en ‘eigenwijsheid’?)
- DU55 (p44 informatief artikel over de begeleiding van gedrag en het voorkomen of aanpakken van gedragsproblemen)
- DU53 (p53 uitleg over ‘errorless learning’ d.w.z. het aanleren van vaardigheden in zulke kleine stapjes dat het kind steeds succes ervaart)
- DU41 (p49 het tegen zichzelf praten van veel jonge mensen met Downsyndroom heeft een positieve functie en vormt meestal geen probleem; hoe ga je om met situaties waarin dit wel een probleem vormt?)
- DU35 (p31 zelfsturing aan jonge kinderen met Downsyndroom gericht aanleren met (visuele) ondersteuning)
- DU34 (p24 waarom het belangrijk is dat een kind met Downsyndroom leert dat je niet zomaar iedereen mag omhelzen. Hoe pak je dit aan?)
- DU31 (p56-58 wetenschappelijke Update over ervaringen met regulier onderwijs (op grond van ouderinterviews) met daarbij ook aandacht voor gedragsproblematiek en de aanpak daarvan)
Gedrag