- DU140 (p12 Loïs (3 jaar) gaat naar een reguliere kinderopvang. Haar moeder, een pedagogisch medewerker en een ambulant begeleider vertellen over hoe dat gaat. Bij Loïs wordt Leespraat – ‘leren lezen om te leren praten’ – gebruikt om haar taal uit te breiden, maar ook om haar gedrag te ondersteunen)
- DU139 (p30 met ondersteuning van Leespraat kan Tycho beter vertellen over zijn leven)
- DU130 (p17, 18, 24, 29 special met een viertal artikelen over (alsnog) leren lezen m.b.v. Leespraat bij tieners en jongvolwassenen met Downsyndroom)
- DU115 (p48 wetenschappelijke Update op grond van 2014-ouderenquête, met o.a. aandacht voor de mate waarin oudere tieners en jongvolwassenen met Downsyndroom lees- en schrijfvaardigheden hebben ontwikkeld, verschillen tussen generaties en verschillen per schooltype. Hoe gebruiken zij deze vaardigheden in hun leven)
- DU111 (p35 wetenschappelijke Update op grond van 2014-ouderenquête, met een analyse van welke factoren (o.a. schooltype, maar ook Leespraat in de jonge jaren) de vooruitgang tussen 2009 (eerste enquête) en 2014 (follow-up) in schoolse vaardigheden (waaronder lezen) hebben bepaald)
- DU110 (p35 wetenschappelijke Update op grond van 2009- en 2014-ouderenquête, met een analyse van de effecten van Early Intervention, ‘leren lezen om te leren praten’ (Leespraat) en logopedie in de jonge jaren op de latere schoolgang en op de ontwikkeling van de kinderen tussen 2009 en 2014)
- DU108 (p14 moeder legt uit hoe zij Leespraat gebruikt in de Totale Communicatie met haar nog nauwelijks sprekende 7-jarige zoon met Downsyndroom)
- DU108 (p55 bespreking van een onderzoek dat laat zien dat kinderen met een IQ van 40-80 met intensieve leesinstructie leesvaardigheden kunnen ontwikkelen)
- DU107 (p29 Joost (nu 37 jaar) leerde na zijn 15de alsnog lezen door individuele begeleiding. Nu leest hij over onderwerpen die hem interesseren, bijvoorbeeld over Mandela)
- DU105 (p28 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat over de ideeën achter deze kindgerichte methode en over manieren waarop deze kan worden toegepast)
- DU104 (p37 wetenschappelijke Update over het gunstige effect van reguliere schoolgang op het leren lezen)
- DU104 (p14 Maartje van den Brand runt tehuis voor kinderen met een verstandelijke beperking in India en gebruikt Leespraat bij de begeleiding)
- DU102 (p49 reportage over hoe Leespraat op school en thuis wordt ingezet bij Indy, een 9-jarige leerling met Downsyndroom)
- DU99 (p46 reportage over hoe Leespraat wordt gebruikt op een ZML-school)
- DU99 (p50 informatief artikel van de ontwerper van Leespraat over de achterliggende ideeën en wat dit betekent voor toepassingen in (speciaal) onderwijs)
- DU97 (p30 ontwerper van Leespraat gaat in op de nadelen van spellend lezen en legt het Leespraat alternatief van lezen in woorddelen uit)
- DU96 (p33 logopedist vertelt over hoe een 10-jarig meisje met Downsyndroom leert lezen met Leespraat)
- DU96 (p41 wetenschappelijke Update. Onderzoek op basis van SDS ouderenquêtes naar de vaardigheden die kinderen met Downsyndroom ontwikkelen en naar de factoren (zoals schooltype, Early Intervention in de jonge jaren, thuis werken aan schoolse vaardigheden etc.) die daarop van invloed zijn, met o.a. ook aandacht voor lees- en schrijfvaardigheden)
- DU95 (p37 wetenschappelijke Update. Onderzoek op basis van SDS ouderenquêtes met een analyse van de effecten van o.a. Early Intervention en ‘leren lezen om te leren praten’ (Leespraat) op de latere schoolgang)
- DU94 (p11 ouders vertellen hoe zij hun 5-jarige dochter ondersteunen in de communicatieve ontwikkeling door gebaren, PECS (Picture Exchange Communication System) en Leespraat)
- DU90 (p60 recensie over een Amerikaans programma om peuters jong te leren lezen)
- DU90 (p14 moeder vertelt hoe Leespraat wordt gebruikt thuis en in de reguliere kleuterklas van haar 5-jarige zoon Indy)
- DU88 (p42 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres met aandacht voor o.a. lezen)
- DU86 (p43 wetenschappelijke Update86 over een aantal Nederlandse onderzoeken in het speciaal onderwijs naar de effecten van leesinstructie op de ontwikkeling van leesvaardigheden)
- DU85 (p20 begeleider vertelt hoe zij 15-jarige slechthorende tiener met Downsyndroom via Leespraat aan het praten en lezen krijgt)
- DU84 (p49 logopedist legt uit waarom en hoe leren lezen kinderen met Downsyndroom (vanwege hun dysfatische ontwikkeling, d.w.z. specifieke spraak-taalproblemen) helpt in de spraak-taalontwikkeling)
- DU83 (p18 moeder vertelt hoe zij haar 4-jarig zoontje Indy in de eerste levensjaren heeft ondersteund met Kleine Stapjes, Rekenlijn en Leespraat)
- DU82 (p49 wetenschappelijke Update met exploratief onderzoek naar hoe Leespraat in de praktijk door begeleiders wordt ingezet)
- DU81 (p18 ouders vertellen hoe zij Leespraat thuis gebruiken voor hun 5-jarige zoontje)
- DU81 (p36 begeleider vertelt over haar ervaringen met Leespraat bij diverse kinderen met Downsyndroom)
- DU81 (p39 reportage over hoe Leespraat wordt ingezet bij een 5-jarige leerling met Downsyndroom in een gewone kleuterklas)
- DU80 (p37 wetenschappelijke Update over het effect van schooltype op de ontwikkeling van vaardigheden van kinderen met Downsyndroom, met o.a. aandacht voor lezen en schrijven)
- DU78 (p47 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres met aandacht voor o.a. lezen volgens de aanpak van Patricia Oelwein)
- DU75 (p44 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat. Hoe kun je Leespraat op school inzetten?)
- DU74 (p44 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat. Hoe gebruik je Leespraat om de articulatie te verbeteren?)
- DU73 (p24 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat. Hoe start je met Leespraat?)
- DU72 (p18 informatief artikel door de ontwerper van Leespraat. Wat zijn de achterliggende ideeën van Leespraat? Waarom helpt (vroeg) leren lezen de spraak-taalontwikkeling van kinderen met Downsyndroom?)
- DU69 (p53 moeder vertelt dat zij haar inmiddels 11-jarige zoon al voordat hij naar school ging heeft leren lezen)
- DU62 (p16 kritische beschouwing door Leslie Duffen –vader die zijn dochter met Downsyndroom op heel jonge leeftijd leerde lezen– over o.a. de nadelen van verklankend lezen)
- DU54 (p29 pdf wetenschappelijke Update over internationaal en Nederlands onderzoek naar leesvaardigheden bij Downsyndroom)
- DU44 (p41 pdf wetenschappelijke Update, Sue Buckley legt uit hoe de ontwikkeling van kinderen met Downsyndroom kan worden gestimuleerd met o.a. aandacht voor de effecten van leren lezen op spraak-taalontwikkeling en geheugen)
- DU40 (p19 logopedist geeft uitleg over dysfatische ontwikkeling bij Downsyndroom (specifieke spraak-taalproblemen), de behandeling ervan, met aandacht voor met name vroegtijdig leren lezen om de taalontwikkeling te ondersteunen)
- DU36 (p16 vader vertelt hoe zijn 10-jarige dochter heeft leren lezen)
- DU35 (p30 moeder vertelt hoe zij haar dochter net Downsyndroom op jonge leeftijd hele woorden leerde lezen)
- DU34 (p18 moeder vertelt over haar ervaring met vroeg leren lezen om het praten te ondersteunen)
- DU33 (p16 boekbespreking van boek van Patricia Oelwein over leren lezen bij kinderen met Downsyndroom)
- DU30 (p58 pdf wetenschappelijke Update door de ontwerper van Leespraat over het waarom en hoe van het leren lezen voor kinderen met Downsyndroom)
- DU26 (p23 verslag over Duitse ervaringen met op jonge leeftijd leren lezen van kinderen met Downsyndroom)
- DU16 (p4 verslag over een lezing door Australische onderzoeker Moira Pieterse over vroeg leren lezen om te leren praten)
Leespraat (lezen om te leren praten)