Zie ook: Beeldvorming
- DU138 (p7 president van Noord-Macedonië begeleidt 11-jarig meisje met Downsyndroom dat werd gepest door klasgenoten en hun ouders naar (reguliere) school)
- DU134 (p6 Europees Comité voor Sociale Rechten oordeelt dat België te weinig doet om onderwijs inclusief te maken)
- DU133 (p3 Charlotte Woodward, mensenrechtenactivist met Downsyndroom)
- DU133 (p7 kort bericht over de monitorrapportage over mensenrechten in Nederland in het kader van het VN-verdrag in zake de rechten van mensen met een handicap)
- DU133 (p36 Joost, 34-jarige man met Downsyndroom, schrijft stuk waarin hij zich uitspreekt tegen discriminatie van mensen met Downsyndroom)
- DU133 (p63 bespreking van een uitgave van Defence for Children over onderwijsinclusie bekeken vanuit een kinderrechtenkader)
- DU131 (p6 meerderheid in de Tweede Kamer heeft 30 juni 2020 gestemd voor de uitbreiding van artikel 1 van de Grondwet met de grondslagen handicap en seksuele gerichtheid – belang hiervan)
- DU130 (p53 aankondiging project ‘Eigen regie voor mensen met Downsyndroom’ en verband met mensenrechtenkaders)
- DU129 (p7 korte bespreking van het Nationaal Actieplan Mensenrechten)
- DU127 (p32 Fatima Ouahou richt de stichting Malak op en strijdt samen met de oudergroep LeerZaamAmsterdam en raadsleden van met name BIJ1 Amsterdam tegen discriminatie van kinderen met een beperking in het onderwijs)
- DU127 (p57 College voor de Rechten van de Mens roept op om discriminatie in het onderwijs op grond van handicap te melden, plus uitleg hoe je dat doet)
- DU124 (p28 wetenschappelijke Update met een juridische analyse over tot welke leeftijd leerlingen met een verstandelijke beperking recht op onderwijs hebben, op grond van Nederlandse wetgeving en internationale verdragen)
- DU123 (p27 College voor de Rechten van de Mens tikt schoolbestuur in Amsterdam op de vingers voor ongeoorloofde discriminatie van kinderen met Downsyndroom)
- DU122 (p46 wetenschappelijke Update op grond van de 2014-ouderenquête, met aandacht voor o.a. acceptatie in de samenleving)
- DU122 (p62 inclusief onderwijs vanuit mensenrechtelijk perspectief, waaronder het door Nederland geratificeerde VN-verdrag verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking)
- DU121 (p48 onderzoeker noemt het buitensluiten van mensen met Downsyndroom bij onderzoek naar middelen tegen Alzheimer een vorm van discriminatie)
- DU118 (p8 interviews – n.a.v. uitspraak van Commissie voor de Rechten van de Mens dat de verwijdering van een reguliere school van een leerling met Downsyndroom geen discriminatie was – met In1school en met de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) over inclusief onderwijs als onderdeel van de mensenrechten, met aandacht voor de consequenties van het inmiddels door Nederland geratificeerde VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking)
- DU118 (p62 korte bespreking van ‘De betekenis van het VN-verdrag voor mensen met een beperking’, een boekje in gemakkelijke taal)
- DU114 (p6 Tweede en Eerste Kamer hebben ingestemd met het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking. Vanaf juli 2016 is het verdrag van kracht. Wat betekent dit voor de positie van mensen met een beperking en voor beleid?)
- DU113 (p6 Tweede Kamer heeft op 21 januari 2016 ingestemd met het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking)
- DU113 (p40 wetenschappelijke Update. Leerlingen met Downsyndroom – Ideeën en ervaringen van reguliere basisscholen. Met aandacht op p47 e.v. voor de betekenis van het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking)
- DU111 (p18 interview met ouder die ambassadeur is van het chronisch zieke kind en die pleit voor ratificatie van het VN-verdrag voor rechten van mensen met een beperking, plus Tweede Kamerlid legt het belang van dit verdrag uit)
- DU108 (p39 wetenschappelijke Update over prenatale screening op Downsyndroom met aandacht voor de mensenrechtelijke verplichtingen die hierbij komen kijken)
- DU105 (p6 nieuwe koepelorganisatie Ieder(in) wil een bijdrage leveren aan de uitvoering van het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap)
- DU100 (p40 wetenschappelijke Update. Verslag van Wereld Downsyndroom Congres met daarbij aandacht voor mensenrechten)
- DU97 (p37 wetenschappelijke Update op grond van de 2009-ouderenquête, met aandacht voor o.a. acceptatie in de samenleving)
- DU96 (p22 rechter oordeelt dat Praktijkschool jongen met Downsyndroom niet had mogen weigeren)
- DU94 (p9 Coalitie voor Inclusie hield op 29 maart een manifestatie voor gelijke rechten voor mensen met een beperking in Utrecht en roept op om het VN-verdrag voor mensen met een beperking te ratificeren)
- DU94 (p25 kort kader over de consequenties van het VN-verdrag voor mensen met een beperking voor toegankelijk maken sport)
- DU94 (p61 bespreking van jaarverslag Commissie Gelijke Behandeling met uitleg van het belang van het VN-verdrag voor mensen met een beperking)
- DU93 (p8 oproep om het VN-verdrag voor mensen met een beperking te ratificeren)
- DU93 (p8 uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling en daarna van de rechter dat Praktijkschool ten onrechte een leerling met Downsyndroom weigerde toe te laten)
- DU91 (p17 11-jarige zus komt met spreekbeurt op voor broertje en voert actie tegen T-shirts van CoolCat met de tekst ‘verrekte mongol’)
- DU91 (p37 wetenschappelijke Update op grond van 2009-ouderenquête over ervaringen van ouders van kinderen met Downsyndroom met prenatale screening en hun ideeën hierover, met een uitleg over het mensenrechtelijke kader van screening)
- DU90 (p49 Coalitie voor Inclusie – breed netwerk van organisaties en mensen die willen samenwerken aan een inclusieve samenleving – vraagt aandacht voor het VN-verdrag voor mensen met een beperking)
- DU90 (p61 DU93 uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling dat Praktijkschool ten onrechte een leerling met Downsyndroom weigerde toe te laten)
- DU89 (p61 Coalitie voor Inclusie – breed netwerk van organisaties en mensen die willen samenwerken aan een inclusieve samenleving – houdt congres over het VN-verdrag voor mensen met een beperking)
- DU88 (p43 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres, met aandacht voor mensenrechten, burgerschap en empowerment)
- DU85 (p39 pdf wetenschappelijke Update over prenatale screening met een kritische beschouwing van ethicus Reinders die prenatale screening ziet als een vorm van eugenetica en een stuk van jurist Carla van Os over de juridische aspecten van selectieve abortus en het mensenrechtenkader)
- DU83 (p7 David de Graaf houdt presentatie voor Tweede Kamer over zijn leven. Zijn ouders gaan in gesprek met de Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid over discriminatie van mensen met Downsyndroom)
- DU81 (p51 korte bespreking over rapport waarin op grond van onderzoek wordt gesteld dat de Nederlandse overheid tekort schiet wat betreft de feitelijke verbetering van de positie van mensen met een verstandelijke beperking in onderwijs en werk)
- DU78 (p54 wetenschappelijke Update over Wereld Downsyndroom Congres. Met aandacht voor hoe mensen met een beperking zich kunnen verweren tegen pesten en discriminatie en hoe anderen hen daarbij kunnen steunen)
- DU75 (p51 rapportage ‘Rights of People with Intellectual Disabilities’ concludeert dat Nederland tekort schiet wat betreft de toegang tot arbeid en inclusief onderwijs voor mensen met een beperking)
- DU69 (p54 uitspraak in kort geding: reguliere school in Ridderkerk mag kind met Downsyndroom niet verwijderen van de rechter)
- DU67 (p6 minister vindt dat discriminatie op grond van handicap niet expliciet in de Grondwet hoeft te worden opgenomen)
- DU66 (p9 ethicus schrijft scriptie over de ethiek van prenatale screening voor Downsyndroom)
- DU64 (p6 mensen met een beperking, waaronder twee jongvolwassenen met Downsyndroom, spreken het Europees parlement toe over de positie van mensen met een beperking en over discriminatie)
- DU62 (p20 cursus ‘Partners in Policymaking’ ondersteunt mensen met een beperking en hun verwanten om op te komen voor een rechtvaardige behandeling)
- DU61 (p7 Het Europees congres over mensen met een handicap roept Europese landen op tot gelijke rechten voor mensen met een handicap)
- DU59 (p7 bespreking van het wetsontwerp Gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte)
- DU52 (p62 EU verbiedt discriminatie van mensen met een handicap bij de toegang tot arbeid, de toegang tot opleidingen, arbeidsvoorwaarden, beloningen en lidmaatschap van vakorganisaties. Conceptversies van de Nederlandse Wet Gelijke Behandeling Gehandicapten gaan minder ver en moeten dus worden aangepast)
- DU51 (p4 discriminatie van mensen met Downsyndroom door verzekeraars)
- DU50 (p60 discriminatie van mensen met Downsyndroom door verzekeraars)
- DU50 (p5 pleidooi om discriminatie op grond van handicap wettelijk te verbieden)
- DU45 (p35 The State of the World’s Children 1999 van Unicef roept op tot recht op onderwijs voor alle kinderen)
- DU45 (p53 pdf wetenschappelijke Update over inclusief onderwijs in België, met aandacht voor internationale en Europese mensenrechtenverdragen)
- DU44 (p14 In 1989 hebben de Verenigde Naties de Rechten van het Kind vastgesteld waaronder het recht op onderwijs. In Nederland heeft niet ieder kind met een beperking recht op onderwijs in de praktijk)
- DU42 (p31 Paul Witteman gebruikt steeds term ‘mongolen’ in zijn programma, en hij stelt ongepaste vragen)
- DU38 (p5 voortgezet onderwijs school voor moeilijk lerende kinderen (vergelijkbaar met huidige praktijkschool) weigert (voldoende leerbaar) kind met Downsyndroom puur op grond van de uiterlijke kenmerken van Downsyndroom)
- DU28 (p31 voorbeelden van discriminerende, stereotyperende en verouderde uitspraken over Downsyndroom in diverse Nederlandse media en oproep aan ouders om daar bezwaar tegen te maken bij de media)
- DU22 (p20 SDS kritiek op uitspraken over Downsyndroom van hoogleraar klinische genetica Hans Galjaard bij tv-programma ‘Alle mensen zijn ongelijk’)
- DU15 (p1 beschouwing vanuit de SDS over taalgebruik, leermogelijkheden, integratie, onderwijs en verwachtingen; deels nog steeds actueel)
- DU14 (p1 beschouwing vanuit de SDS over stereotype beelden die er zijn over mensen met Downsyndroom; deels nog steeds actueel)
- DU13 (p1 beschouwing vanuit de SDS over taalgebruik en verwachtingen; deels nog steeds actueel)